Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
 Sidor:  1  2
Författare: Ämne: Kritik
Lowe
Nykomling
**




Inlägg: 20
Registrerad: 2005-4-18
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-5-10 kl 21:33


varför kritiserar du mig med att det jag skriver inte bevisar guds existens? gå tillbaka i diskussionen och läs på isåfall, jag orkar inte ta om min ståndpunkt ännu en gång.

citerat hrafnagud: "Vi har alltså möjligheten att om vi träffade gud (hur allmäktig och enorm den en var) kunna förstå, precis som vi kan med andra människor, vad de/gud tänker utifrån hur den agerar och förmedlar något till oss."

ja det stämmer utifrån premissen att vi förstår allt. gör vi det?

citat Hrafnagud: "Innan du basunerar ut något om att den åsikten inte stöds av bibeln tänkte jag bara göra dig uppmärksam om att jag vet hur det judiska ordet för "rund" kan översättas på annat sätt. Vet du det? ;-)
Likaså påminna dig om "jordens hörn" som nämns i bibeln."

haha, jag hoppas du inte trodde att det där skulle vara ett problem för mig? bibeln är ju skriven av människan (som du hävdar begriper allt) såklart att det står sådär när vi försöker förstå världen. jag basunerar ut vad jag vill. tar du upp knasigheter i religioner i brist på annat? jag tänker inte försvara någon religion i den här diskussionen, det finns ingen anledning. skulle vara skönt om du slutar svara med frågor.

fri vilja och vilja skulle båda innebära en gud givetvis. fler förslag?

jag vill inte låta dryg men märker att jag gör det tyvärr. ha överseende.
Visa anvädares profil
Nihonshu
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 106
Registrerad: 2005-4-13
Befinner sig: På jorden
Medlemmen är Offline

Humör: Upptagen

[*] Inlagd 2005-5-11 kl 14:41


Citat:
Ursprugligen inlagt av Lowe
varför kritiserar du mig med att det jag skriver inte bevisar guds existens? gå tillbaka i diskussionen och läs på isåfall, jag orkar inte ta om min ståndpunkt ännu en gång.

citerat hrafnagud: "Vi har alltså möjligheten att om vi träffade gud (hur allmäktig och enorm den en var) kunna förstå, precis som vi kan med andra människor, vad de/gud tänker utifrån hur den agerar och förmedlar något till oss."

ja det stämmer utifrån premissen att vi förstår allt. gör vi det?


Jag behöver inte förstå allt för att förstå tillräckligt för att kunna bedömma en individs tankar - gud är trots allt personlig enligt kristendomen. Jag kan verkligen inte Hitlers alla tankar, men jag har en god bild av varför han hatade judar. Jag behöver inte se alla tegelstenar i en mur för att förstå att det är en mur.

Citat:

citat Hrafnagud: "Innan du basunerar ut något om att den åsikten inte stöds av bibeln tänkte jag bara göra dig uppmärksam om att jag vet hur det judiska ordet för "rund" kan översättas på annat sätt. Vet du det? ;-)
Likaså påminna dig om "jordens hörn" som nämns i bibeln."

haha, jag hoppas du inte trodde att det där skulle vara ett problem för mig? bibeln är ju skriven av människan (som du hävdar begriper allt) såklart att det står sådär när vi försöker förstå världen. jag basunerar ut vad jag vill. tar du upp knasigheter i religioner i brist på annat? jag tänker inte försvara någon religion i den här diskussionen, det finns ingen anledning. skulle vara skönt om du slutar svara med frågor.

fri vilja och vilja skulle båda innebära en gud givetvis. fler förslag?

jag vill inte låta dryg men märker att jag gör det tyvärr. ha överseende.




NihonshuNaturalistCineast
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Lowe
Super-moderator
*******




Inlägg: 20
Registrerad: 2005-4-18
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-5-13 kl 14:10


ja men du utgår fortfarande ifrån att människan kan uppfatta ALLT. myrliknelsen gäller här med. Du hävdar fortfarande att människans sinnen ger oss den objektiva verkligheten. Jag personligen ser ingen problematik i att det kan existera något som vi inte kan uppfatta med något av våra sinnen, jag t.o.m anser det som troligare men det är ju min egen gissning (egentligen är det givetvis min 50-50 tes som gäller här med). Alltså, du hävdar hela tiden att saker först kan existera efter att människan erövrat det, eller fragment av det, med något av sina sinnen. ingenting annat än det som vi kan uppfatta KAN existera. Anta att våra sinnen är begränsade och inte kan uppta hela den objektiva verkligheten, (vilket är den mest nyktra åsikten utifrån en existens vi inte kan förklara) vi kanske inte ens kan uppfatta en tusendel osv av den egentliga verkligheten. Du mäter hela tiden sanningen efter dina mänskliga sinnens uppfattningsförmåga. Men det finns inget som talar för att människans sinnen är tillräckliga för verkligheten, isåfall vadå? Det är alltså logiskt att gud fullt ut kan existera trots att du inte uppfattar honom.

jag funderar på om vi kommer längre än så här?
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-5-13 kl 18:53


Citat:
Ursprugligen inlagt av Lowe
Citat positivateist:

"Lowe, om du inte har några bevis för att en gud skapade universum, vad är det då du kritiserar oss ateister för? För att vi inte tror blint utan bevis på din gud?"

- läste du överhuvudtaget inlägget som du "svarar" på?



Ja jag läste ditt inlägg, men jag undrar om du läser svaren du får?

Om du inte kan bevisa att det existerar gudar, på vilket sätt är då ditt inlägg en kritik av ateismen? Om det saknas bevis för att gudarna existerar kan det väl inte vara orimligt att inte tro på deras existens? Jag skulle snarare vilja hävda att det är orimligt att tro på sådant som det saknas rationella skäl att tro att det är sant.


Citat:
Ursprugligen inlagt av Lowe
citat positivateist:
"Ateismen säger ingenting om slump. Den säger bara att din gud, som du inte kan bevisa att den existerar, är orimlig att tro på. Varför skulle man tro på den om det inte finns några bevis för att den finns? Då kan man ju lika gärna tro på Jultomten", "....Och som jag påpekat finns det ett otal teorier om universums uppkomst, där ingen av teorierna är beroende av att det existerar någon gud..."0

- Berätta för mig, positivateist, vilka andra alternativ det finns på universums uppkomst bredvid vilja och slump, det har du alls inte gjort, så jag är idel öra.


Det beskrev jag i mitt första svar till dig. Du har väl läst det?
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-5-13 kl 18:56


Citat:
Ursprugligen inlagt av Lowe
- Berätta för mig, positivateist, vilka andra alternativ det finns på universums uppkomst bredvid vilja och slump, det har du alls inte gjort, så jag är idel öra.


Jo, jag skrev en massa alternativ i mitt första inlägg. Läste du inte det? Alternativen till vilja och slump är blinda naturkrafter. De är inte slumpmässiga och de är inte viljeyttringar.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Lowe
Super-moderator
*******




Inlägg: 20
Registrerad: 2005-4-18
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-5-15 kl 19:34


blind naturkraft måste ju givetvis gå under existensen som slump, eller?
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-5-16 kl 18:49


Nej det som har en orsak är ingen slump.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Lowe
Super-moderator
*******




Inlägg: 20
Registrerad: 2005-4-18
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-5-23 kl 11:30


vad menar du med har en orsak?
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-5-23 kl 17:58


Att något orsakar det. Om blinda naturkrafter som vind och vatten verkar på t.ex en sten är det inte en slump att den nöts ned, utan det är en naturlag.

Men om du med "slump" menar blinda naturkrafter blir ditt argument något annorlunda. Håll tungan rätt i munnen bara så du inte gör dig skyldig till ett felslut som kallas ekvivokation (eng. equivocation), dvs att du använder samma ord i två (eller flera) betydelser i samma argument.

Ett exempel på ekvivokation: "En katt är ett tamt husdjur som inte kan döda en människa. Tigern är en katt. Alltså är tigern ett tamt husdjur som inte kan döda en människa." Här används ordet katt i två olika betydelser, vilket gör slutsatsen ogiltig.

Risken är rätt överhängande att du gör dig skyldig till samma felslut om du inte aktar dig. Det är bäst att du definierar vad du menar med slump innan du går vidare. Om slump i ditt språkbruk är alla orsaker som inte är viljestyrda håller jag med om att universum antingen har uppstått av en slump eller en vilja. Det är liksom en tautologi med den betydelsen, men när du sedan "räknar" på sannolikheten att universum uppkom genom en slump är det sannolikt en annan betydelse av ordet "slump" du menar.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Lowe
Super-moderator
*******




Inlägg: 20
Registrerad: 2005-4-18
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-5-29 kl 12:39


Jag menar fortfarande att både slump och vilja kan yttra sig i oändligt många exempel. Men att alla tankar om världens uppkomst antingen hamnar i det ena eller andra facket.
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-5-29 kl 23:53


Men då har du inte tillfört någonting, bara definierat allt som antingen vilja eller "slump". Det säger inte så mycket och tillför absolut ingenting till ditt resonemang.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
LinoJonle
Ganska aktiv
***




Inlägg: 92
Registrerad: 2012-8-29
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-9-10 kl 21:37


An Overview of Citizen Eco-Drive Sapphire Crystal EW1782-55A Ladies Watch - Citizen Watches,citizen watch eco,Citizen Ladies watches|


Montvale
New Jersey
United States of America


Citizen Eco drive ladies watch has quality fake girard perregaux laureato evo3 watches self powering and eco drive watch. This citizen watch is professional and good looking constitutes important function. Model no. of this is EW1782-55A sapphire crystal watch.

Citizen Eco drive titanium Watch is not all that expensive as compared to other brand name designer watches; however this does not mean that they compromise on quality style or fitness. It has all the features of a luxury watch has a Stainless Steel Case and Stainless Steel Bracelet. This watch is bold in size and shape. Citizen dive is a handsome and multi-functional watch manufactured by the Citizen Watch Company with aviation and military styling. It is suitable for multiple types of wear replica breitling professional watches including aviation glashutte replica maurice lacroix replica watches business and casual wear. This watch and citizen aqualand has features found on more expensive timepieces. This watch is first made in Japan. It is an eco drive watch charged by sunlight and requires no battery although doesn?t harm the environment. Citizen Eco-Drive watch and diving watches can be charged with exposure to both natural sunlight and any type of artificial light as well.

Citizen diver watch has a sapphire glass that is scratch resistant and durable also. Citizen watch for women has no shortage of styles for ladies as well. Whether it's a bezel encrusted with diamonds or a colored mother-of-pearl dial Citizen Women?s watch give the wearer a specific sense of luxurious style. And style is not sacrificed for being ecologically unfriendly either especially in the Citizen Wrist watches for ladies. This watch has accurate date display also means it is more accurate than other watches. Bracelet of this watch has a push button buckle so it is more flexible and adjustable also. This watch come with fresh innovation and advances in watch technology.

It has overcharge prevention function that means no risk of overcharging this watch. Citizen Ladies and orient ladies watch is water resistant replica watches no need to fear from water also. As well as it suits to all professional and western outfit. It looks amazing and beautiful although it increases your comfort level. It requires less maintenance and gets better services after purchasing it. The watch is certain to meet all your needs. It has cute design and has perfect size for ladies wrist. The most important thing is that you'll be absolutely pleased with your purchase of Citizen Ladies watches. It has a size of 34mm with crown. This citizen watch eco is easy to read because it is bold in number. It is an elegant looking watch that looks royal and rich but not overdone like many others.

Some Important Features:
Stainless Steel Case
Stainless Steel Bracelet
Made in Japan
Eco-Drive
Sapphire Glass
Mother of pearl Dial
Date Display
Low charge indicator
Push button buckle
Overcharge Prevention Function
Water Resistant
Size: 34mm with crown

Visit here for more information: http://www.creationwatches.com/products/casio-g-shock-57/cas...****pit-chronograph-mens-watch-g-1010-4a-g1010-4a-1765.html






Citizen Ladies watches Citizen watch eco Citizen Watches orient ladies





Visa anvädares profil
 Sidor:  1  2

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group