Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Icke-religiösa kraftuttryck
Zporty
Ny medlem
*




Inlägg: 1
Registrerad: 2010-7-20
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2010-7-20 kl 17:28
Icke-religiösa kraftuttryck


Som de flesta som är uppvuxna i Sverige speglas vårt ordförråd av det kristna samhället. Även om vi inte är aktivt troende så härstammar många uttryck från tiden då vi var.
Oh Gud, Satan, Helvete, Jesus...
Både svordomar och njutningsuttryck har ofta en religiös koppling.
Vissa länder anspelar i en högre grad på sex- och könsord då de ska förstärka en mening. "<b>[Censored]</b> you..."
I andra områden använder familjen för att skälla. "Din mamma..."

Som svensk ateist känns det ibland lite fånigt att bara använda den kristna religionens goda och onda sida för att förstärka sin åsikt. Vad finns för alternativ?

Hur säger ni när ni blir förbannade eller när något är riktigt skönt? Dela gärna med er.

Tack.
Visa anvädares profil
Svante
Nykomling
**




Inlägg: 41
Registrerad: 2007-12-16
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2010-8-12 kl 23:02


Det beror väl lite på i vilket sammanhang man är i, för inte tala om när ingen annan än jag själv är närvarande.

Men jag använder nog de traditionella svenska svordomarna i stil med; satans helvete djälva skit!

Just svordomar tolkar nog de flesta inte heller bokstavligt, men en del gör det. Just för att en del tolkar det bokstavligt så är man väl lite försiktig i vissa sammanhang.

Om någon i spontan ilska talar om något/någon som cancersvulst eller att man borde ta hatobjekten i fråga i ett herkulesplan och tippa ut över Östersjön, så tolkar jag nog inte det som bokstavligt alla gånger.

Finns förresten en T-shirt med en bild av Jesus på korset och texten; ?Så kan det gå snickardjävel?.




Har avfallit från kristendomen, jag är ateist och Humanist.
Visa anvädares profil
hemipanter
Nykomling
**




Inlägg: 24
Registrerad: 2010-10-22
Befinner sig: Bromma
Medlemmen är Offline

Humör: Alltid lungt

[*] Inlagd 2010-11-14 kl 21:21


Jag tycker man kan lämna kraftuttrycken, dom ger inget trovärdigt intryck. Vi har ju möjligheten att medelst argument
sätta tyngd bakom orden, sedan kan ju dem med mindre hållbara argument använda sig av mer känslomässiga uttrycksvarianter.
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Svante
Nykomling
**




Inlägg: 41
Registrerad: 2007-12-16
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2010-11-21 kl 19:32


Kraftuttryck är väl en sak, argument en annan sak. Men man ska väl vara försiktig med att blanda ihop dem för mycket.

Man behöver väl inte vara så överdrivet rationell att man menar att kraftuttryck aldrig ska användas. Men det är helt rätt att kraftuttryck (och ännu mindre hot och våld) ska vara argument för det man vill uppnå. Om man svär för att man tappar någonting i golvet t.ex., så är det ju över huvud taget inte någon argumentsituation, utan snarare en verbal tillfällig avreagering, som nog ingen på allvar menar att man ska överanalysera.

Det är dock inte ovanligt ens i det ganska demokratiska Sverige att påtryckargrupper skiter i att argumentera och istället använder ?arbetsmetoder? som inte visar på att de har några argument. Jag tänker främst då på att (SD) ibland bemöts med idiotiska skrik och skrän-körer som överröstar deras torgmöten. Jag gillar inte (SD), men de ska ha rätt att ha torgmöten som andra grupper, de ska bemötas med civiliserade argument i tal och skrift. Att tysta någon är inte yttrandefrihet. Hörde idag på radions P1 om extremister inom djurrättsrörelsen som använder terrormetoder mot affärsinnehavare som säljer varor med djurpäls.

Finns värre hot och avvikelser från det goda argumenterande demokratiska samtalet än att man svär till lite ibland.

Ärligt talat hemipanter; svär du aldrig?




Har avfallit från kristendomen, jag är ateist och Humanist.
Visa anvädares profil
hemipanter
Nykomling
**




Inlägg: 24
Registrerad: 2010-10-22
Befinner sig: Bromma
Medlemmen är Offline

Humör: Alltid lungt

[*] Inlagd 2010-11-22 kl 14:58


Jag kommer att tänka på Lars Ahlin som hade en utläggning om att man kan framställa saker och ting i olika dager, så att någonting som ligger sämre till förefaller att ligga bättre till, med hjälp av språket. Tätt kopplat till att språket är värdeladdat. Ett kraftuttryck kan ju vara ett ospesificerat uttryck för något som verkligen är "kraftigt", men oftast en över eller under skattning. För egen del handlar kraftuttryck mest om en känsloreaktion och som jag för stunden inte hunnit sätta ord på. Jag vill inte påstå att kraftuttryck inte skall användas, vi har ju alla gränser inför olika situationer, men jag vill gärna hålla en profil fri från odefinierbara ord (eller handlingar). Jag har i vart fall inga religiösa tankar bakom dom orden.
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2010-11-23 kl 21:38


Jag brukar hitta alla möjliga och omöjliga kombinationer av etablerade svärord och könsord när jag blir riktigt förbannad. Det är sällan jag är så kreativ som då. :-D

Om man vill göra mig riktigt förbannad ska man... nej förresten det vill jag inte avslöja, men jag kan säga så mycket som att jag mest skrattar åt "din mamma"-förolämpningar. Det är bara patetiskt av den som säger så. Om han vill ha sex med en 60-åring är det snarare honom det är fel på än min mamma.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
hemipanter
Super-moderator
*******




Inlägg: 24
Registrerad: 2010-10-22
Befinner sig: Bromma
Medlemmen är Offline

Humör: Alltid lungt

[*] Inlagd 2010-11-24 kl 10:42


Citat: Ursprugligen inlagt av PositivAteist  
Jag brukar hitta alla möjliga och omöjliga kombinationer av etablerade svärord och könsord när jag blir riktigt förbannad. Det är sällan jag är så kreativ som då. :-D

Om man vill göra mig riktigt förbannad ska man... nej förresten det vill jag inte avslöja, men jag kan säga så mycket som att jag mest skrattar åt "din mamma"-förolämpningar. Det är bara patetiskt av den som säger så. Om han vill ha sex med en 60-åring är det snarare honom det är fel på än min mamma.


"Kreativ" eller "vill" göra dig förbannad? Vi har ingen vilja, det är vad jag förstod bara en direkt följd av aktiverade nervinpulser.
Själv ser jag det även som patetiskt av dem som ser sig förolämpade av "Din mamma" tillmälen, likaväl som dem som upprörs av religiösa hädelser.

Det är svårt med språkbruket, det innehåller en mängd ord vi använder utan att innebörden av dessa är klart definierade eller passande i sitt sammanhang.

[Ändrad 2010-11-24 av hemipanter]
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2010-11-26 kl 00:52


Det där förtod jag inte alls. Har du ingen vilja bara för att den beror på nervimpulser? Hur tänker du då?



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Svante
Super-moderator
*******




Inlägg: 41
Registrerad: 2007-12-16
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2010-11-29 kl 00:39


Citat: Ursprugligen inlagt av PositivAteist  
Jag brukar hitta alla möjliga och omöjliga kombinationer av etablerade svärord och könsord när jag blir riktigt förbannad. Det är sällan jag är så kreativ som då. :-D

Om man vill göra mig riktigt förbannad ska man... nej förresten det vill jag inte avslöja, men jag kan säga så mycket som att jag mest skrattar åt "din mamma"-förolämpningar. Det är bara patetiskt av den som säger så. Om han vill ha sex med en 60-åring är det snarare honom det är fel på än min mamma.


Det är väl i en speciell kulturell kontext som det är så laddat det där med att säga till någon att man ska ha sex med dennes mamma. På svenska blir det bara löjligt.

Hörde talas om ett kroggräl mellan en infödd svensk kille och en kille från mellanöstern. Killen från mellanöstern sa till svensken att han skulle knulla hans mamma. Svensken svarade då lugnt något i stil med; Ja det skulle hon säkert gilla, hon bor i ***. Tala om bra sätt att ta udden av någons försök till förolämpning :D



Har avfallit från kristendomen, jag är ateist och Humanist.
Visa anvädares profil
hemipanter
Super-moderator
*******




Inlägg: 24
Registrerad: 2010-10-22
Befinner sig: Bromma
Medlemmen är Offline

Humör: Alltid lungt

[*] Inlagd 2010-12-7 kl 21:09


Citat: Ursprugligen inlagt av PositivAteist  
Det där förtod jag inte alls. Har du ingen vilja bara för att den beror på nervimpulser? Hur tänker du då?


Jag hänför ordet vilja till att det finns "någon" som väljer mellan olika alternativ. Om det som sker är en direkt följd av tidigare händelser så ser jag det som sker som logiska följdverkningar som egentligen inte kan bli något annat än vad som betingas av omständigheterna och därmed inte en fråga om val. Annars måste vi definiera vad "val" är så att vi är överens på den punkten och inte går förbi varandra.


Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group