Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Ateism i USA
Ankan
Ny medlem
*




Inlägg: 1
Registrerad: 2009-1-4
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2009-1-4 kl 20:39
Ateism i USA


Att man är ateist i Sverige är väl inte särskilt upprörande. Vi hör ju till det land i världen som har flest ateister i hela världen vad jag vet.

Men hursomhelst, på vårt kära internet hittar man en hel del artiklar/videor om ateism, för det mesta av amerikaner. Ateister i USA ses som något skrämmande och de behandlas ofta som skit.
Hur kommer det sig att det här landet som nu ska vara så modernt har så märklig syn på ateism?
Visa anvädares profil
KarlHenrikKarlsson
Ny medlem
*




Inlägg: 2
Registrerad: 2009-1-24
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2009-1-28 kl 17:52


Jag tror att handlar det om att religionen och politiken har blivit så väldigt sammankopplat i USA att det ena flyter in i det andra. Då en ny president svär president-eden håller han handen på en bibeln, detta går enligt mig helt emot USA:s grundlag om att inget religiöst test eller prov ska krävas för att nå något ämbete i landet, och att religionen och staten ska vara helt åtskilda. Detta är bara ett exempel

Detta i kombination med att den amerikanska vetenskapsundervisningen i skolorna inte lyckats uppnå den standard som många andra länder har, till exempel i Europa
Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group