Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Vetenskap i konst
Chiburi
Nykomling
**




Inlägg: 33
Registrerad: 2007-3-25
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Bakis

[*] Inlagd 2008-1-27 kl 23:30
Vetenskap i konst


Känner någon till någon bra sajt med konst (eller en konstnär) med existentiella och vetenskapliga teman? Målningar och dylikt med tex kosmos eller evolutionen som tema, något som vittnar om vår nyvunna kunskap om universum. Jag använder ordet konst rätt fritt, det måste inte vara högklassigt, men ändå lite mer tilltalande än illustrationer från en dinosauriebok...

Det kanske tar ett tag innan någon svarar på den här frågan, men det gör inget. Det vore roligt om man kunde hitta något man gillade, och jag har inte bråttom.

[Ändrad 2008-01-27 av Chiburi]



Now we won\'t be raped, now we won\'t be scarred like that
Visa anvädares profil
Svante
Nykomling
**




Inlägg: 41
Registrerad: 2007-12-16
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2008-3-15 kl 19:41


Det låter mycket intressant detta du skriver Chiburi.:)

Jag vet inte om vi är inne på samma spår eller om jag är helt ute och cyklar och verkar flummig. Men jag som ateist och Humanist har nog rätt starkt ändå lite vad som i brist på bättre får kallas för "andliga" känslor inför tillvaron, livet, människan, människans framsteg, vetenskapen och humanismen m. m.. Eller man kanske ska kalla det för existentiella frågor, istället för andliga.

Varför skulle man inte genom målningar, serier, skulpturer, musik, musikvideos, dikter m.m. kunna förmedla känslor av t.ex. fascination, trivsel, wow-känsla, glädjekick, hänföreelse inför såna företeelser som bl. a. evolutionen, rymdfärder, kunskap om rymden, svarta hål, supernovor, big bang, oändligheten, annorlunda rumsdimensioner, ateism med mera? När jag nyligen läste Dawkins bok "Illusionen om gud" så tror jag det stod någonting där i stil om en fråga varför det inte gjorts något musikaliskt verk om evolutionen.

Jag vet att det åtminstånde finns många medlemmar i Humanisterna som verkar tänka i samma banor som mig. T.o.m. såna som kallar sig själva för "religiösa". Men som är precis lika befriade från gudstro, spöktro, tron på liv efter döden, astrologi och annat mumbo jumbo som andra humanister är.

Hur som helst så är jag mycket intresserad av att diskutera vidare detta ämne. Även om jag just nu på rak arm inte känner till detta om just någon sajt för detta.



Har avfallit från kristendomen, jag är ateist och Humanist.
Visa anvädares profil
Thermal
Ganska aktiv
***




Inlägg: 114
Registrerad: 2007-4-4
Befinner sig: Marseille
Medlemmen är Offline

Humör: Deltagande

[*] Inlagd 2008-3-15 kl 23:31


Jag håller med om de ni har skrivit men frågan är hur skönhet, hänföresle eller wow-känsla triggas?

Då och då skriver jag ingenjörsvetenskapliga artiklar. Dom är alltid fyllda med ?under förustättning att? , ?med undantag av?, ?givet denna strika definition? osv.

Gämfört med ?I begynnelsen skapade Gud himmel och jord? framstår dom givetvis som utsagor av någon som bara ser en glimt av verkligheten men är totalt oförmögen att se helheten.

Kanske skulle man kunna påstå att det inom religion är det antydda som är det väsentliga medan det inom vetenskap är det observerade.

Beträffande vetenskap och konst så finns det en hel del länkar. Tex:
http://www.princeton.edu/~artofsci/gallery/
Givetvis vackra bilder men egentligen inget som kan kasta ljus över gåtan om vårt urspung.

Dock, en av mina favoriter bland vetenskapliga illustrationer är Mandelbrotbilden:
http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/julia/explorer.html
Den otroliga komplexiteten i denna bild kan i grunden skapas via en mycket enkelt matematik. I datasammanhang är 5 rader kod tillräckligt!

Procedure NextComplexVar(Var Xut,Yut : Float; Xin,Yin : Float);
Begin
Xut:=Sqr(Xin)-Sqr(Yin)+Cx;
Yut:=2*Xin*Yin+Cy;
End;


Om dessa rader kan övertyga diverse bokstavstroende om att det synbarligen komplexa inte alltid är det samma som det verkligt komplexa så skulle mycket vara vunnet.
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2008-3-19 kl 16:18


Vetenskap ÄR konst! Och jag menar det! Se bara foton på nebulosor, mikroskopbilder på bakterier, matematiska figurer... Och så klart fraktaler som Thermal nämner.

Jag har inga länkar jag kan posta rakt av, men det måste finnas massvis!



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Svante
Nykomling
**




Inlägg: 41
Registrerad: 2007-12-16
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2008-3-19 kl 21:19


En av dom härligaste sortens bilder som finns när det gäller astronomi är såna bilder tagna utifrån rymden där man ser hela Jorden på en och samma bild. Humanisten hade en gång en sån bild på omslaget. Att se bilden av Jorden där i rymdens mörker och veta att nästan allt som vi människor har gjort och varit med om har skett på Jorden, den planet som man ser på bilden. Även om det inte ger riktigt samma känsla så har jag en världskarta på köksväggen hemma, och jag tänker samma sak där; att det man ser där innefattar nästan alla platser där allt som vi människor har gjort och varit med om inträffat.

WOW!



Har avfallit från kristendomen, jag är ateist och Humanist.
Visa anvädares profil
Svante
Nykomling
**




Inlägg: 41
Registrerad: 2007-12-16
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2010-6-12 kl 23:13


När jag var liten så hade jag en intressant affisch på väggen i mitt rum. Det var en ganska stor affisch med flera rutor a drygt en dm2 i storlek vardera. Första rutan var en bild föreställande en liten flicka som sprang på en trottoar sedd snett uppifrån. Andra rutan var tänkt att ses från ett större avstånd så att skalan var 10 ggr större, flickan såg rätt liten ut på den bilden. Nästa bild var skalan ytterligare 10 ggr större, och nästa ytterligare 10 ggr större, o.s.v. genom hela affischen.

Ganska snart så kände man igen konturerna från en Stockholmskarta, Sverigekarta, o.s.v. ut i rymden så att Jorden förminskades o.s.v.. Hela vägen ut i universum till sista rutan där centrum av rutan var en prick föreställande Vintergatans plats, med en större cirkel runt samt en pil och hur många miljarder ljusår det var och en kort text om att den större cirkeln var gränsen för det synliga universum.

Tyvärr har jag inte kvar affischen och jag misstänker att vissa astronomiska siffror nog har uppdaterats sedan dess. Men jag älskade den affischen. Den gav en härlig känsla av att man snabbt backade bakåt ut i universum med en otrolig hastighet och gav lite jämförande perspektiv och förundran kring universums storhet. Jag kände bara ett starkt drömmande WOW! Någon som känner till denna affisch eller något liknande?

:)



Har avfallit från kristendomen, jag är ateist och Humanist.
Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group