Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Behåll religion...ta bort tron!
linedine
Ny medlem
*




Inlägg: 4
Registrerad: 2007-4-24
Medlemmen är Offline

Humör: Desperat

[*] Inlagd 2007-4-24 kl 14:06
Behåll religion...ta bort tron!


Jag som Ateist tycker väldigt mycket om Historia som t.ex Romar rikets historia...osv.
och till imprecip alla historier om stora riken hör ju religionen till, alltså gillar jag också att läsa om Religion...det är väldigt intresant att jämföra andra Religioner med varandra, hur olika kulturer levde med dessa Religioner osv.
Men att man idag med bättre Kunskap om Historia,Religion och Vetenskap mm, Fortfarande kan tro på visa Religioner som troligtvis (enligt min menig) Blev på hittade för flera år sedan... För att t.ex Faraoena skulle kunna få mer makt över sitt folk.
Så behåll religionen för intresant forskning i Historia...men tro inte på nåt påhittat till och med all Historia rä ju inte helt sant i det som står iböcker osv.

Vist borde det vara nåt i den stilen????
Visa anvädares profil
veclock
Nykomling
**




Inlägg: 21
Registrerad: 2007-2-5
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-4-24 kl 15:57


Man raderar ju inte fakta om religion och religionens historia bara för att religion försvinner ur människors tro. :)



Allah vs. Gud
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-4-25 kl 16:52


Citat:
Ursprugligen inlagt av veclock
Man raderar ju inte fakta om religion och religionens historia bara för att religion försvinner ur människors tro. :)


Sant!



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Thermal
Ganska aktiv
***




Inlägg: 114
Registrerad: 2007-4-4
Befinner sig: Marseille
Medlemmen är Offline

Humör: Deltagande

[*] Inlagd 2007-4-25 kl 20:00


Linedine

Du är inte ensam.

?Solen är ett glödande kokusnötskal som Gud drar på ett snöre över himlen?. Denna föreställning härstammar uppenbarligen från någon söderhavsö. Jag är otroligt fasionerad. I mitt hjärnkontor hamnar den därför inte under fliken ?skräp? utan snarare under fliken ?intressant?. Man kan ju undra varför?

Kanske borde jag betala någon städgudde av typ psykoanalytiker för att rensa upp, eller åka till Rom och lätta mitt hjärta i någon av dom otaliga biktbåsen. Å andra sidan lider jag inte ett dugg av denna min böjelse. Fast det kanske bara är något som jag tror?

Mer allvarligt, min inställning är att vår moral är synomyn med vår förmåga att tillgodogöra sig det mänskliga erfarenhetskapitalet. Faran med religiösa föreställningar och då speciellt institutionaliserade föreställningar, är att de fryser våra erfarenheter till de skrifter som de vilar på. Världen har dock sin gång och måste alltid, enligt min mening, anpassas till den givna situationen.

Var finns ekologisk hänsyn inskriven i bibeln?
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group