Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Community för ateister ?
aodman
Ny medlem
*




Inlägg: 5
Registrerad: 2007-1-9
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-1-9 kl 10:54
Community för ateister ?


Hej!

Jag har länge funderat kring iden, och denna sidan är väl det närmsta man kan komma ett community för ateister (åtminstonde på svenska).

Här finns i stort sett allt som behövs, men jag har en liten ide om en sida som är mer lik ett community än ett forum där vikten skall ligga i att medlemmarna själva pulicerar alster (texter framför allt) som sedan kan läsas och kommenteras av andra medlemmar. Att läsa texter och annat publicerat material, tänker jag mig, skall vara tillgänglig för alla, men för att själv publicera och kommentera ska medlemsskap krävas (vilket givetvis kommer vara gratis).

Forumformen är bra för diskussioner, men vill man skriva längre utläggningar (kanske på ett par sidor) känns det nog lite bättre med en fristående "publicering" på en sida med likasinnade, så man kan få feedback på sina tankegångar.

Vad säger ni? Skulle det finnas intresse för en sådan sida?
Jag undrar eftersom jag tänkt finansiera det hela ur egen ficka, och det vill jag inte göra i onödan.

Mvh: Anders Ö
Visa anvädares profil
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-9 kl 11:53


Hej, aodman och välkommen till forumet?

Angående din idé, fylls inte redan den idén av flerpersonsbloggar? Finns det inte också projektformer på webben, där man kan samarbeta i en grupp om texter, som kan göras publika?



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
aodman
Super-moderator
*******




Inlägg: 5
Registrerad: 2007-1-9
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-1-9 kl 12:42


Tack tack!

Är inte insatt i blogg-världen (då jag är lite allergisk mot trender som hypas till förbannelse) så ärligt visste jag inte om att flerpersonsbloggar fanns. Har bara läst en blogg i mitt liv (min kusins för övrigt) och det kändes lite som att smygtitta i någons dagbok, konstigt helt enkelt.

Och visst finns det gott om virtuella platser för folk att dela med sig av sina idéer, ingen tvekan om den saken. Tanken med "communityn" (vill inte skapa ett lunarstorm för ateister bör jag kanske påpeka) var väl att skapa ytterligare en sådan plats, men med fler funktioner (såsom en personlig sida, kanske en gästbok och lite annat vanligt innehåll). En besökare kan nöja sig med att läsa det som skrivs, eller bli medlem av "den inre kretsen" så att säga och deltaga i diskussioner och kanske även skriva ett par rader om något som berör ateism. De jag tänkte mig som medlemmer är väl i princip enbart ateister (och agnostiker?) som känner att de har något eget att bidra med till "debatten". Nackdelen med att samla liktänkade är väl alltid en enkelriktad kritik och någon vidare debatt lär det väl inte bli.

Kanske inspirerar det folk att skriva lite eget istället för att bara diskutera andras alster, kanske folk till och med träffas i verkligheten (ytterst tveksamt, men det vore roligt). Men mest troligt är väl att det blir en sida som faller i glömska ganska snart, men jag får väl ta mig en funderare till på om det är värt ett försök eller inte.
Visa anvädares profil
aodman
Super-moderator
*******




Inlägg: 5
Registrerad: 2007-1-9
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-1-9 kl 14:03


Noterade förresten att "community" fanns som ett av valen i omröstningen på hur man kan utveckla denna sidan, så jag får nog hålla ett vakande öga på hur den artar sig..
Visa anvädares profil
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-9 kl 14:04


Jag undrar om den ateistiska åskådningen är tillräcklig som underlag för en närmare gemenskap. Det är inte så mycket som binder ihop än förkastandet av teismen och religionskritiken. Möjligen vissa filosofiska åskådningar som naturalism och hedonism. Om en verklig gemenskapskänsla skall kunna uppstå, förefaller det som om man måste vara för något, inte bara mot -- positiva intressen och inte bara negativa.

Hur står det förresten till med dina egna ateistiska övertygelser, aodman?

[Ändrad 2007-01-09 av Grottis]



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-1-10 kl 00:27


Man skulle ju kunna enas om att skriva objektiva artiklar om ateismen som tar upp alla de vanligaste alternativen. Det var lite så jag hade tänkt att ateism.se skulle fungera. Du och jag. Grottis, skulle t.ex kunna skriva en gemensam text om ateistisk moral där vi både beskriver min moraliska skepticism och din moraliska objektivism utan att artikeln tar ställning för någon sida.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-1-10 kl 00:29


Angående community har jag som sagt haft tanken på att skapa ett här. Om du har kunnande kan jag upplåta plats på ateism.se åt dig. Jag vet inte om det finns några färdiga öppen-källkods-community-programvaror att ladda hem men i så fall kan jag installera ett på ateism.se. Du och jag skulle kunna vara administratörer, aodman. (Jag vill helst inte lämna över ansvaret helt utan att ha ett finger med i spelet eftersom jag ansvarar för ateism.se).

Edit: Eftersom folk röstade på blog skapade jag just en fleranvändarblogg. Det är verkligen ingen dagbok. Du kan ju gå in på blog.ateism.se och titta om du är intresserad.

[Ändrad 2007-01-09 av PositivAteist]



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
aodman
Super-moderator
*******




Inlägg: 5
Registrerad: 2007-1-9
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-1-13 kl 11:35


Citat:
Ursprugligen inlagt av Grottis


Hur står det förresten till med dina egna ateistiska övertygelser, aodman?

[Ändrad 2007-01-09 av Grottis]


Hej igen,

Jag har faktiskt börjat ifrågasätta huruvida jag är ateist eller agnostiker. Jag kan definitionen på begreppen, men jag är ändå inte helt säker, ni kanske kunde hjälpa mig bena ut vad jag igentligen borde kalla mig?

Till att börja med tror jag inte på någon gudom, men jag är inte säker på huruvida man kan utesluta (motbevisa) alla former av övernaturliga väsen. Allt som sker inom vårt synliga universum är jag övertygad sker, och har alltid skett, utan gudomligt ingripande. Men när man ställer frågor kring vad som sker utanför vår rumtid (alltså; utanför våra dimensioner och innan tidens "begynnelse") får man problem. Min uppfattning (rätta mig om jag har fel, vilket jag nog har) är den att om vi ser vårt universum som ett system, har Gödel lärt oss att det finns sanningar som inte går att bevisa (även osanningar som inte går att motbevisa?) inom alla system. Skapar man ett påstående som så att säga "befinner" sig utanför ramen för systemet (vårt universum) borde väl resultaten bli nonsense. Ungefär som lögnar-paradoxen ("jag ljuger", ja ni vet vilken jag menar!), ett påstående som varken är sant eller falskt, det är nonsense.

Min slutsats av detta blir då att vi inte kan utesluta att hela vårt universa (rumtiden) i sig är skapat. Är jag då ateist (eftersom jag förnekar existensen av en gudom) eller agnostiker (eftersom jag inte kan utesluta att vårt universum är skapat)?
Visa anvädares profil
aodman
Super-moderator
*******




Inlägg: 5
Registrerad: 2007-1-9
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-1-13 kl 11:51


angående community-biten;

Det hade varit roligt att vara med på ett hörn! Jag snubblade över ett företag som erbjuder både gratis communityn (med massor av reklam givetvis) och communityn som kostar (från 300 kr / månad för 1000 användare).

http://www.lavacommunity.com/

Men jag vet inte om det är något att satsa på. 1000 användare lär nog räcka om man vill attrahera en vuxnare publik till sitt community iofs.

Men om ni tänkt på allvar starta ett community är jag gladeligen med och hjälper till ! har ju 1 GB utrymme på mitt webbhotell till hemsida i så fall (till min domän), om den kan vara till någon nytta.

[Ändrad 2007-01-14 av aodman]
Visa anvädares profil
MollyMinerva
Super-moderator
*******




Inlägg: 1
Registrerad: 2007-10-9
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-10-9 kl 11:26


Citat:
Ursprugligen inlagt av Grottis
Jag undrar om den ateistiska åskådningen är tillräcklig som underlag för en närmare gemenskap. Det är inte så mycket som binder ihop än förkastandet av teismen och religionskritiken.

Jag har erfarenhet av att föräldrar, som är ateister, har gemensamma mål, problem, intressen, mm. relaterat till hur man uppfostrar barn delvis mitt i och delvis utanför "mainstream"-samhällets varierande vidskepelser. En del av dessa mål är gemensamma med agnostiker- och humanistföräldrar - skulle detta vara ett problem?

Som det märks, är jag ny här :)
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-10-13 kl 19:26


Intressant. Som sagt, om det finns någon programvara baserad på öppen källkod för att skapa communities så installerar jag den gärna på ateism.se. Jag har inte tid att programmera ett eget community även om jag skulle kunna göra ett försök. För det första arbetar jag heltid och för det andra är jag i princip autodidakt när det gäller programmering så det skulle vara väldigt tidsödande. Men en redan existerande öppen källkod skulle jag kunna installera.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
LinoJonle
Ganska aktiv
***




Inlägg: 92
Registrerad: 2012-8-29
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-9-7 kl 00:36


Tanzanite Has a New Ad Campaign | The signs on the shuttle buses in Tucson replica ebel watch Ariz. during February?s gem shows proclaimed the Tanzanite Foundation?s new slogan: ?Be Born to Tanzanite.? The message bewildered hundreds of people bell & ross geneva fake watch but it drew plenty of attention. According to TF ?Be Born to Tanzanite? is the campaign slogan for positioning tanzanite as ?the birthstone ? that is the gift to be given upon the birth of a child. TF operations director Sarah Cort says positioning tanzanite as the birthstone is a natural progression. ?The beauty and passion of tanzanite?s Maasai heritage coupled with tanzanite being the gem of a single generation and family heirloom makes emotional and commercial sense ? she says. TF will use the slogan in a multimedia campaign that will include trade and consumer magazines billboards broadcast newsprint and public relations vehicles. TF is responsible for developing a quality grading and certification program replica omega watches fake ebel sport wave watches channeling funds and resources back into tanzanite?s place of origin and route to market replica watches as well as education for the trade and consumers on tanzanite?s history rarity and value. It also promotes the Mark of Rarity that ensures the consumer of tanzanite?s ethical route to market.

Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group