Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Islam & kreationism
Nihonshu
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 106
Registrerad: 2005-4-13
Befinner sig: På jorden
Medlemmen är Offline

Humör: Upptagen

[*] Inlagd 2005-4-22 kl 02:30
Islam & kreationism


Här kommer en lång tanke om islam, historieförfalskning och kreationism.

De flesta ateister tänker på kristna när de tänker på kreationister. Men vad är kreationism? Jo ett försök att skapa en vetenskaplig bild av universum som inkluderar en medveten skapande kraft, nämligen en gudom.

Jag tror inte att de flesta kristna i världen är kreationister i den mest fundamentalistiska varianten som tolkar allt i bibeln bokstavligt (på sitt subjektiva lilla sätt då). Utan den flesta kristna försöker höja det över den nivån. Jag gissar att 30% av alla som kallar sig kristna i världen är fundamentalister i någon form. Resten mer eller mindre liberalare. Så av världens 2 miljarder kristna kanske 250 miljoner är fundamentalister.

Islam då? Ja här är fundamentalismen betydligt mer instutionaliserad i de samhällen där islam är huvudsaklig religion. 1.5 miljarder muslimer. Hur många muslimer känner ni till som är muslimer och som inte ordagrant tror på koranen? Vi snackar kanske iaf minst 1 miljard fundamentalister som därmed såklart har en harc core kreationistisk världsbild. Allt eftersom den muslimska världens "internetiseras" så ser man också hur enormt många kreationistiska hemsidor som poppar upp, skapade av muslimer för att vidimera islam.

"Deras" kreationism ser dock lite annorlunda ut än den kristna, jag skulle vilja påstå att den är betydligt mer sofistikerad retoriskt, men om möjligt än mer vansinnig innehållsmässigt.

Mitt "ämne" är historia, således sitter jag ofta på forum på nätet där folk snackar historia. En intressant detalj som visar muslimers fundamentalism är den totala omöjligheten att diskutera islams tidiga historia. Dvs om någon snackar om Muhammeds liv och leverne, kanske tar upp vad han gjorde mot oliktänkande osv så blir vederbörande på de flesta internationella forum där många muslimer från Iran tex sitter direkt mycket hårt angripna med slagord som "hädelse" osv.

En annan aspekt är hur islam gärna vill vidimera sig genom sin kreationism, dvs peka ut hur mycket bättre islam är än tex kristendomen genom att peka på "verkliga saker" som koranens författare inte enligt dessa nutida muslimer skall ha kunnat känna till, men ändå nämner. Att det är historiska fakta att dessa saker ofta kändes till av tex grekiska naturfilosofer osv, ursäktas med att "det kunde väl inte muhammed känna till"... Hellenismen känner alltså våra kära kunniga muslimska kreationister inte till. Och berättar man om den, då LJUGER man eller så kommer det där lilla ordet "hädelse" igen. Dvs kreationismen inom islam fokuserar enormt mycket på vansinnesbilder av historien.

Min poäng: Nästan alla muslimer tror på koranen som ofelbar, nästan alla muslimer bestrider omedelbart alla objektiva inlägg som "hädelse och lögner" och fan vet vad... Problemet är att ingen i västvärlden uppmärksammar detta i någon större skala, 1 miljard muslimer har en historiebild vars vetenskapliga objektivitet är lika med noll, den är bara fylld av självgoda illusioner osv. Hur kan detta INTE vara ett problem för hela världen? Folk bryr sig om kristna fundisar som yrar om heliumhalter i atmosfären osv, men ämnet historia som så himla ofta kopplas till legitimering av politiska beslut osv påverkar troligtvis folks liv mer än felaktiga påståenden om helium.

Det går iaf att koppla till det som utgör grunden för det som sedan blir religiös extremism. Något jag inte tror någon här är så naiv att ni inte ser det politiska allvaret i.

Många ickemuslimska personer från tex Iran brukar ofta göra sitt bästa för att folk i väst skall uppmärksamma, (vad skall vi kalla det?),"islam-imperialismen" och påpeka att detta inte bara påverkar dem utan hela den där "ogripbara" summan av alla människors beslut och tankar. Lite abstrakt och flummigt, men det är svårt att sätta pekfingret på ord som beskriver kollektiv mentalitet.

Jag ser det iaf som ett problem som borde uppmärksammas mer. Tyvärr brukar alla former av kritik mot islam alltid leda till att man förr eller senare blir kallad rasist. Vilket är så dumt att man egentligen inte vill kommentera det. Men att ge efter för emotionella utspel är ju knappast rätt, plus att just eftersm det är så emotionellt så säger det ju en hel del om hur problematiskt det är anser jag. Jag har ingen lösning, jag vill bara uppmärksamma alla om detta. Lösningen kan vara att fler känner till hur islam som kollektivt medvetande fortsätter att förljuga historia för de sina, så till den grad att det smittar av sig till alla andra. För vi har väl till mans hört om hur fint det var för judar i medeltidens islamiska kalifat, och hur hemskt det var i den kristna världen. En såklart otroligt skev och fiktiv bild. Jo, det var hemskt för judar i den kristna världen, men det var inte mycket bättre i den muslimska.

Slutsats 2: Ett kortare svar är att precis som kristen fundamentalism påverkar samhället negativt utanför religionens värld påverkar självklart muslimsk kreationism oerhört mycket mer negativt eftersom islam så mycket mer genomsyrar ett samhälle i den delen av världen i jämförelse.



NihonshuNaturalistCineast
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group