Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Var möta kristna i debatt?
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-8 kl 19:24
Var möta kristna i debatt?


Jag har ibland känt mig sugen att ta en dust med kristna ute i den svenska forumvärlden. Därför sökte jag efter några sådana fora. Men när jag besökte de framgooglade sajterna, upptäckte jag att i princip alla kristna forum har fått stänga på grund av vandalism, antagligen deras egenpåfunna term för övermäktig motargumentation.

Var håller alltså de kristna debattörerna till? Flockas de på något svenskt forum, där man kan gå i klinch med dem?

[Ändrad 2007-01-08 av Grottis]



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-1-8 kl 20:03


Bland annat på Passagen:

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=650000000000004...



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-8 kl 20:32


PA, har du utkämpat några duster där?



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-1-8 kl 20:38


Ja för länge sedan men jag orkar inte. Jag har ledsnat på de eviga debatterna mellan kristna och ateister. Ämnet känns helt uttömt för min del - en filosofisk återvändsgränd. För mig är det intressantare att diskutera inom ateismen, t.ex frågan om det existerar objektiva värden eller inte.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-8 kl 21:05


Men måste inte vettiga kristna finnas, intellektuella och resonerande? Sådana som tvivlar ibland på Gud och som har invändningar mot den officiella kristendomen?



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Toffe
Ganska aktiv
***




Inlägg: 190
Registrerad: 2006-12-12
Befinner sig: Finland
Medlemmen är Offline

Humör: Reformert

[*] Inlagd 2007-1-9 kl 13:50


Citat:
Ursprugligen inlagt av Grottis
Men måste inte vettiga kristna finnas, intellektuella och resonerande? Sådana som tvivlar ibland på Gud och som har invändningar mot den officiella kristendomen?


Hej Grottis jag tycker vi debatterar i den andra tråden.

Resonerar jag inte, enligt dig? :)
Visa anvädares profil
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-9 kl 14:07


Du resonerar, intet tu tal om det. Men hyser du något tvivel, några tveksamheter eller betänkligheter angående din tro?



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Toffe
Super-moderator
*******




Inlägg: 190
Registrerad: 2006-12-12
Befinner sig: Finland
Medlemmen är Offline

Humör: Reformert

[*] Inlagd 2007-1-9 kl 14:20


Citat:
Ursprugligen inlagt av Grottis
Du resonerar, intet tu tal om det. Men hyser du något tvivel, några tveksamheter eller betänkligheter angående din tro?


Inga epistemiska tvivel, dvs. sådana som gäller Bibelns utsagor om Gud.

Soteriologiska tvivel kan jag ha - t.ex. är jag frälst...? Duger jag? Men att livet går upp och ner är ju inget nytt.
Visa anvädares profil
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-9 kl 14:28


Men hur kan du veta att du rätt tolkar Bibelns utsagor om Gud?



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-1-10 kl 00:24


Citat:
Ursprugligen inlagt av Grottis
Men måste inte vettiga kristna finnas, intellektuella och resonerande? Sådana som tvivlar ibland på Gud och som har invändningar mot den officiella kristendomen?


Sådana kristna brukar knappast vara intresserade av att debattera mot ateister.

Efter att ha debatterat teism/ateism i minst 10 år på webben är jag rätt less eftersom det är samma argument som ältas gång på gång. Om teisterna kunde komma med något nytt skulle det kanske kunna vara intressant att debattera det nya, men jag har som sagt tröttnat på de gamla ämnena. Det är inte lönt att skriva om samma saker en gång till som jag redan har debatterat tusentals gånger tidigare. Det var lite därför jag skapade ateism.se för att formulera mina färdiga tankar utan att behöva debattera varje gång. :)



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-10 kl 01:04


Man kanske i stället skulle bearbeta de latenta, potentiella ateisterna. Tydlgligen består en stor del av den svenska befolkningen av praktiserande ateister. Varför inte hjälpa dem med att artikulera sin ateism? Sedan finns det agnostiker också -- de intellektuellt räddhågsna -- dem skulle man kunna försöka vinna över till ateismen.



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-1-10 kl 01:33


Jag tror inte att man når dit genom debatter. Då tror jag mer på en websida med välformulerade argument, typ som jag tänker mig att ateism.se ska bli när jag tar mig i kragen och slutar debattera överallt. ;)

Agnostiker ser jag ingen poäng i att övertyga. De flesta som kallar sig agnostiker faller förmodligen under definitionen "svaga ateister". Om de vill kalla sig svaga ateister eller agnostiker är egalt för mig. De tror ju inte mindre på gud bara för att de kallar sin icke-tro för något speciellt. Jag är själv agnostiker i vissa avseenden.

[Ändrad 2007-01-10 av PositivAteist]



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-10 kl 01:39


Jag får se om jag lyckas leta upp några kristna, förutom Toffe, att debattera med på Nätet. Det vore bra att få en psykologisk inblick i hur de tänker och känner. Dock tror jag, liksom du PA, att man omöjligen kan få några kristna att avfalla. Att du efter många år av fruktlöst debatterande drar dig tillbaka från dem har jag full förståelse för.



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-1-10 kl 01:52


Det handlar mer om ointresse. Det ger mig ingenting att debattera. Eftersom jag redan har hört argumenten till leda och eftersom jag har svar som är fast rotade i min uppfattning om världen så är det ungefär lika kul som att rulla tummarna. Det känns som slöseri med tid när det finns så mycket annat som är både roligare och fruktsammare.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-1-10 kl 14:23


Jag ser det mest som en moralisk plikt att bemöta påståenden från teister. Jag gör det inte för att jag roas av det utan för att jag oroas av vad som händer om de får stå oemotsagda.

Därför är tanken att ateism.se ska fungera som ett vaccin. Genom att förmedla lite av de argument jag har stött på kan ateister bli "vaccinerade" och ha bra svar på några av de vanligaste teistiska påhoppen.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-10 kl 16:23


Själv drivs jag av övertygelsen att människan blir lyckligare i ett sekulärt samhället och utan religion.

Religionen kanske behövdes förr i syfte att upprätthålla moralen, men i dag vet vi att den står på egna ben. Man kan handla moraliskt rätt, och ha goda skäl för att man gör det, utan att behöva söka religiöst stöd.



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
MysteryX
Super-moderator
*******




Inlägg: 70
Registrerad: 2005-5-4
Medlemmen är Offline

Humör: Heavy Metal

[*] Inlagd 2007-1-17 kl 00:34


Jag anser mig nog vara tänkande kristen, du får gärna damma på mig om du vill :)

http://religionsfilosofen.blogspot.com/

Välkommen.
Visa anvädares profil
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-17 kl 00:54


Kul! Om du skriver nåt om Plantinga, blir jag väldigt intresserad. Har inte sett så många utanför akademierna som intresserar sig för honom här i Svedala.



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
MysteryX
Super-moderator
*******




Inlägg: 70
Registrerad: 2005-5-4
Medlemmen är Offline

Humör: Heavy Metal

[*] Inlagd 2007-1-17 kl 11:02


Det kommer nog lite om Plantinga framöver. Han nämns väl knappt i Svensk filosofi överhuvudtaget. Ändå anser den eminenta ateisten Quentin Smith att Plantinga är en analytisk filosof i samma kaliber som Bertrand Russell var. Hans betydelse för religionsfilosofi och epistemologi är ju svårt att blunda för.
Visa anvädares profil
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-17 kl 11:35


Men har Plantinga rätt?

Eller kanske ska jag fråga: ställer du dig bakom huvudpunkterna i hans filosofi?



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-1-18 kl 01:35


Själv har jag roat mig med Age of Empire III den senaste veckan. Det kändes mer lockande än att debattera. Jag är upptagen torsdag-fredag och återkommer till helgen om inget oväntat kommer emellan.

Bara som ett exempel på att jag inte längre tycker att det är så meningsfullt att debattera.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-18 kl 01:57


Hoppas att det varit roligt att ge sig dataspelandet i våld för en tid! :)

Apropå debatt, så har den här MysteryX skrivit ett litet angrepp på dig, PA, som finns på hans blogg. Se adress ovan.



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
l_johan_k
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 307
Registrerad: 2006-8-15
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-1-18 kl 12:50


Citat:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
Själv har jag roat mig med Age of Empire III den senaste veckan.


Min favorit är Super Mario (originalet).



\"A wise man proportions his belief to the evidence.\" David Hume (1711-1776) Credo quia evidentia www.DUMHETERiGENESIS.nu
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida Denna anvädare har MSN Messenger
l_johan_k
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 307
Registrerad: 2006-8-15
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-1-18 kl 12:58


Jag skummade igenom "attacken på PA". Det som direkt slog mig var följande...

"Vad i den naturalistiska världsuppfattning du har, där människan utvecklats genom slumpmässig evolution ger människan ett unikt värde som individ, ett okränkbart människovärde?"

Dels är detta en "straw man", ty evolutionen är inte slumpmässig. Variationen är slumpmässig, men det naturliga urvalet är det inte .

För det andra är det ett brott mot "Humes lag". Bara för att vi har utvecklats genom evolution måste inte moralen härledas från detta faktum.

[Ändrad 2007-01-18 av l_johan_k]



\"A wise man proportions his belief to the evidence.\" David Hume (1711-1776) Credo quia evidentia www.DUMHETERiGENESIS.nu
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida Denna anvädare har MSN Messenger
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-18 kl 13:17


Ja, det stämmer att evolutionen inte är slumpmässig, bara dess råmaterial. I allt det övriga ser teorin ut som klassisk, icke-statistisk vetenskap.



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
l_johan_k
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 307
Registrerad: 2006-8-15
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-1-18 kl 15:31


Why Evolution Isn't Chance (Ebon Musing har mycket välskrivna och bra artiklar om evolutionsteorin)



\"A wise man proportions his belief to the evidence.\" David Hume (1711-1776) Credo quia evidentia www.DUMHETERiGENESIS.nu
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida Denna anvädare har MSN Messenger
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-18 kl 17:18


Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
MysteryX
Super-moderator
*******




Inlägg: 70
Registrerad: 2005-5-4
Medlemmen är Offline

Humör: Heavy Metal

[*] Inlagd 2007-1-19 kl 00:48


Han heter väl FB? Inte PA? :) Och "attacken" är inte mot honom, utan mot argumentet. Jag har stor respekt för Fredrik B, har mailat med honom även privat om andra saker och har meddelat honom om mitt blogg inlägg under kommentarerna till hans ursprungliga inlägg :)

Någon attack på honom kommer inte, däremot på era argument :)
Jag skiljer på dom sakerna, de flesta vänner jag har delar inte min tro.
Visa anvädares profil
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-19 kl 01:09


Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
MysteryX
Super-moderator
*******




Inlägg: 70
Registrerad: 2005-5-4
Medlemmen är Offline

Humör: Heavy Metal

[*] Inlagd 2007-1-19 kl 01:54


Hahaha, ok :) Sorry..
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-1-23 kl 00:09


Som sagt, när jag får tummen ur (dvs när jag har klarat Age of Empires III) ska jag skriva del två av artikeln. Jag har bara behövt en timeout från debatterandet. När man känner att man tappar distansen till debatterna och blir förbannad på allt och alla är det dags att ta en paus för en stund och göra något annat. Dessutom har jag av personliga skäl varit lite nere sedan förra måndagen och då brukar datorspel vara en bra verklighetsflykt.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-23 kl 00:59


Vi emotser din återkomst, PA. Hoppas att du kan vila ut, få tillbaka sugen och känna att det vänder uppåt igen samt att det löser sig i fråga om det privata du antyder.



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
LinoJonle
Super-moderator
*******




Inlägg: 92
Registrerad: 2012-8-29
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-9-7 kl 00:16


Michael Hill Enters U.S. Market | Jewelry retailer Michael Hill International Ltd. said Friday it has agreed to buy 17 stores in Illinois and Missouri its first entry into the U.S. retail market. This will add to the company's inventory of 188 stores in New Zealand and Australia and 22 stores in Canada. Michael Hill will pay $5 million for inventory and leases (?80 cents on the dollar?) currently owned by Whitehall Jewelers Holdings Inc. which is in chapter 11 bankruptcy the Brisbane christian dior fake watch franck muller watch Australia-based company said in a statement sent to the New Zealand Stock Exchange. The majority of the stores are in the Chicago metro area with two in St Louis. ?Michael Hill International considers that it has secured 17 prime locations that will provide a sound launching pad to the large U.S. market ? the company said in a statement. ?This grouping of stores fits with our historical pattern of building a concentration of stores in new markets to leverage efficiencies in logistics replica watches paypal fake bvlgari bb watch marketing and management supervision.? The agreement must be approval by the U.S. Bankruptcy Court. Michael Hill said it expects that the bankruptcy court will approve the transaction on Aug. 28. ?Michael Hill International views this as a strategic acquisition to test its retail model in the highly competitive U.S. market albeit at a time when the economy is challenging vacheron constantin chronographe replica ? the company said. ?The company does not expect these stores to achieve profitability for several years but believes the opportunity presented by the Whitehall Jewelers acquisition was one which would enable Michael Hill International to enter this market on favorable terms. Our short to medium term focus will be on honing our retail formula for future growth from this base.?

Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group