Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Varför inte 100% räddade?
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2006-6-18 kl 01:36
Varför inte 100% räddade?


Jag läste ett forum där någon från Jehovas vittnen skrivit om att 144 000 själar kommer att räddas till himlen (enligt deras lära). Någon som jag förmodade var kristen svarade att om Gud bara väljer ut 144 000 själar av alla miljarder sinom miljarder människor som har levat, vad är det för lära? Om du hade tre barn, hur många skulle du försöka rädda vid en katastrof?

Vad säger man då om en gud som bara räddar kristna, och inte oss otrogna. Skulle det vara bättre eller sämre en den gud som bara räddar 144 000 själar? Argumentet borde väl vara samma oavsett vilket? Hur många av dina barn skulle du rädda vid en katastrof om du hade en miljard barn? Skulle du bara rädda de lydigaste eller skulle du rädda alla dina barn?



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Nightfly
Ganska aktiv
***




Inlägg: 80
Registrerad: 2005-11-10
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-6-19 kl 11:09


Det roliga är att Jehovas vittnen har flera miljoner medlemmar...

Men jag tycker jag har hört att de försöker rädda situationen genom att påstå att 144 000 är en symbolisk siffra och att alla frälsta kommer till himlen. Hittade följande citat:

"Vad beträffar de 144 000, så menar vi att de symboliskt representerar det gamla gudsfolket, alltså alla frälsta från det Gamla Förbundet och det nya gudsfolket, alltså alla frälsta från det Nya Förbundet, alltså de kristna."

Fast jag hittar också det här:

"De 144 000 är alltså, enligt Jehovas vittnen, en "första" klass av kristna, som började med Jesu tolv lärjungar och de första kristna som levde på Jesu tid och den närmaste tiden därefter. De ska komma till himmelen för att regera som "kungar" där tillsammans med Jesus Kristus. (Upp. 20:6)

I Uppenbarelsebokens 7:e kapitel, vers 9-17 talas det också om en "stor skara" som blir frälsta. Den här "stora skaran" tror Jehovas vittnen är "alla andra" som blir frälsta efter att de 144 000 har samlats in. Den stora skaran ska inte till himmelen, utan ska få leva för evigt i ett paradis på jorden." (min understrykning)

[Ändrad 2006-06-19 av Nightfly]
Visa anvädares profil
MysteryX
Ganska aktiv
***




Inlägg: 70
Registrerad: 2005-5-4
Medlemmen är Offline

Humör: Heavy Metal

[*] Inlagd 2006-7-13 kl 21:51


JV har många konstiga läror. De 144.000 är de som får komma till himlen, de tar nattvarden. JV har velat fram och tillbaka om platserna är fyllda och ibland har dom varit det och ibland inte. Detta blir extra ironiskt då man anser att tidningen man publicerat detta i har samma status som Bibeln. 7-8 gånger har svaren varierat mellan "ja" och "nej".

De som inte tillhör de 144.000 men tror på Jehova får leva vidare på paradiset (som är denna jord).

De som inte blir räddade förintas.
Visa anvädares profil
Nightfly
Ganska aktiv
***




Inlägg: 80
Registrerad: 2005-11-10
Befinner sig: Malmö
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-7-14 kl 08:32


Då ser det onekligen tufft ut för oss ateister... ;)
Visa anvädares profil
MysteryX
Ganska aktiv
***




Inlägg: 70
Registrerad: 2005-5-4
Medlemmen är Offline

Humör: Heavy Metal

[*] Inlagd 2006-7-14 kl 18:56


Hehe, för en gångs skull tror jag både att du och jag - enligt JV - sitter i samma båt ;-)
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2006-7-14 kl 22:26


Men vad svarar du på det ursprungliga argumentet? Är inte din tro att bara de troende ska räddas lika knasig? Om du hade tre barn, vilka skulle du rädda, bara de som satte sin tilltro till dig eller alla barnen?



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
MysteryX
Super-moderator
*******




Inlägg: 70
Registrerad: 2005-5-4
Medlemmen är Offline

Humör: Heavy Metal

[*] Inlagd 2006-7-15 kl 00:31


Hej Fredrik!

Min tro är att alla som tagit emot Jesus som Frälsare blir räddad. Din fråga blir felformulerad när du kollar till läran i kristen tro. Snarare skulle situationen se ut på följande sätt:

Om du har tre barn och alla har förmågan att gå till livbåten (om vi tar bilden av ett sjunkande skepp), alla har fått instruktionerna om hur man använder båten och du måste ta hänsyn till deras fria vilja. Kan du klandras om en står kvar på skeppet och säger "båten sjunker inte!" ?

Snarare det är en mer belysande bild av kristen tro än den bild du målar upp. Detta kan jag teologiskt väldigt lätt bevisa om det så skulle behövas.

Mvh
Johannes
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2006-7-15 kl 12:38


Det finns ingen fri vilja. Våra handlingar bestäms av arv och miljö i kombination. Om det är Gud som har skapat vårt arv och vår miljö är det han som indirekt har gjort oss till dem vi är och skapat våra val.

Men frågan kvarstår, vilka skulle du hjälpa, dem som följer dina instruktioner eller alla dina barn? Skulle du tycka så illa om ditt mest olydiga barn att du inte räddade det från evig plåga? Är den läran mindre knasig än Jehovas Vittnens? Varför?



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
MysteryX
Super-moderator
*******




Inlägg: 70
Registrerad: 2005-5-4
Medlemmen är Offline

Humör: Heavy Metal

[*] Inlagd 2006-7-17 kl 21:48


Eftersom vår uppfattning skiljer oss kring FV kvarstår mitt svar. Räddningen finns för alla, men Gud måste ta hänsyn till den FV.

Det har ingenting med biologi menar du när du hävdar att FV inte existerar?
Visa anvädares profil
Ove38
Ny medlem
*




Inlägg: 1
Registrerad: 2007-9-1
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-9-1 kl 18:31


Hva går egentlig jehovas vitne ut på?


1. Jehovas vitner er personer som kjøper massevis av blader og bøker
av Trykkeri-forlaget "Watchtower Bible & Tract Society" som igjen tjener
miliarder av kroner på dette.

2. Jehovas vitner er personer som stadig prøver å verve nye medlemmer
til verdens største bokklubb "Jehovas Vitner".

Bladene og bøkene inneholder hypnotiske tekster og bilder som ubevisst bringer
leserne inn en tilstand av stor frykt og spenning som de vannskelig kommer ut av.



"Det skjulte sinte ansikt" er en gjenganger i Trykkeri-forlaget "Watchtower Bible & Tract Society" illustrasjoner.

Hensikten med disse billed triksene er å frembringe ubevisst frykt og anspenthet hos iaktageren.
Blandet sammen med skjulte tekst meldinger i lesestoffet deres, er dette svært effektfullt.

Helt ubemerket vandre du inn i Eventyrland som egentlig er en laburint det er svært vannskelig komme ut av, da du ikke er klar over hvordan du kom inn i den.
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-9-1 kl 18:46


Svar till MysteryX: Ja jag menar att det inte har någonting med biologi att göra. Det du och jag sitter här och skriver om dikteras inte av kemiska processer utan av hur vi uppfattar det den andre skriver. Man behöver inte blanda in biologi, lika lite som man behöver blanda in Schrödingerekvationen. Delar av mina reaktioner beror bevisligen på biologi (t.ex min mentala kapacitet - om jag fötts med gravt missbildad hjärna hade jag inte förstått vad du skrev) men det behöver vi inte ta hänsyn till. Vi behöver bara ta hänsyn till att mina reaktioner beror på det du skriver. De är alltså orsakade av något, och därför inte fria.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Hjalle
Super-moderator
*******




Inlägg: 3
Registrerad: 2008-10-7
Befinner sig: Södertälje
Medlemmen är Offline

Humör: Njaa

[*] Inlagd 2008-10-13 kl 00:53


Det är lite konstigt med alla dessa hybrider mellan bokstavstro och nya konstruktioner. Framtagandet av Limbo (katolicismen) var väll under ?gudomlig vägledning? så att det skulle vara sanningen, borttagandet av Limbo likaså under ?gudomlig vägledning? naturligtvis.

Hur har de kommit fram till siffran 144 000?


[Ändrad 2008-10-13 av Hjalle]
Visa anvädares profil
robert
Super-moderator
*******




Inlägg: 1
Registrerad: 2009-1-6
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2009-1-6 kl 15:57
Vi är räddade till 100%


Enligt Bibeln så är väl alla räddade till 100%?

Jehovas anser jag inte är någon lära alls, eftersom den inte ger svar på frågor. Hur blir man frälst? Varför får bara 144 000 komma till paradiset? Om man blir frälst efter vad man har gjort, alltså genom en människa liv och gärningar, vilken betydelse har då Jesus i Bibeln?

Jehovas Vittne anser ju att Jesus inte var Guds son och de förnekar treenigheten. Men om de förnekar Jesus som en frälsare, varför tar de då Uppenbarelseboken på så stort allvar, fastän den hör till Nya Testamentet.
Visa anvädares profil
aileyben
Super-moderator
*******




Inlägg: 8
Registrerad: 2012-9-11
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-9-11 kl 05:28


As a B2B undertaking seeing the sellers, ?Textile Overstocks? offers the replica watches facility of a swindle marketplace, stage buyers from across the globe ofttimes reconnoitre over unique besides rampant deals swiss oris watches. This angle is backed enlargement by the high rise repository of buyers exclusively over the essence stocks.Angelica Corporation, a premier hospital laundry reinforcement provider, is pleased to let on the onset of its newest plant hermes watches, located monopoly Memphis, TN. The company expects to induce operations in their new facility.The 55,000-square-foot might begins service processing 16 million pounds of linen annually. The embed has the proficiency to age to twice that zone. The also root is located at 245 South Camilla Street, Memphis, TN.
Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group