Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Svar till "Medvetande, livet, jaget"
Svante
Nykomling
**




Inlägg: 41
Registrerad: 2007-12-16
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2011-12-23 kl 22:19
Svar till "Medvetande, livet, jaget"


Spacebug ställde en del frågor i tråden ?Medvetande, livet, jaget?. Jag tar mig friheten att starta en ny tråd i denna kategori, med snarlikt namn, för det verkar inte som att någon administratör eller moderator tänker svara.


Det här är vad jag förstått en tanke som funnits med i SF (litteratur och film) ett tag, bl.a. en film med Arnold Schwarzenegger (sjätte dagsförbudet eller nått sånt hette den). Men det är fascinerande ändå. Rent teoretiskt så kanske det är möjligt, men väldigt svårt.

Både du och din kopia skulle känna sig som ditt riktiga jag, med samma minnen m.m.. Men ni skulle ha olika minnen och erfarenheter från det tillfälle då du scannades av. Kopian skulle kunna förstå att denne var en nyligen skapad kopia, men den skulle likväl känna det som om den vore en människa som levat i flera år.

Om den uppbyggda kopian byggs upp på exakt samma sätt som du så måste det väl inte vara samma kol-, väte- atomer m.m.. Men det måste väl vara exakt rätt atomer, antal atomer och i exakt rätt läge. Men som du säger, en väteatom är väl likadan som andra väteatomer. Fast jag tror nog att det även krävs att alla partiklar i atomen är i exakt samma läge vid uppbyggnaden som vid avscanningsögonblicket.

Celler och atomer byts ju ut under hela livet. Mina celler och atomer nu är inte desamma som när jag var ett barn. Dawkins har berört detta och gjort liknelse med sanddyner som vandrar.

Detta om medvetande m.m. har jag för mig att det just har skrivits en del om i flera nya böcker från Fri Tanke förlag.




Har avfallit från kristendomen, jag är ateist och Humanist.
Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group