Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: I flyttagen
atornblad
Ny medlem
*




Inlägg: 1
Registrerad: 2011-5-6
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2011-5-6 kl 18:59
I flyttagen


Jag är ganska irriterad över att flytt-tagen och flyt-tagen stavas på samma sätt utan bindestreck, men you get what I mean, hoppas jag.

Nybliven 37-åring här. Bor just nu i Växjö, men är på väg att flytta till västkusten. Allt blev klart alldeles nyligen i en hast, så det är knappt jag själv har fattat att det faktiskt äntligen ska bli av.

När jag var i 18-25-årsåldern var jag ganska nära att fastna i något slags nyandlighet med fokus på Wicca och andra skumheter. Jag läste Zecharia Sitchin och intalade mig själv att jag trodde på sånt, medan jag i själva verket egentligen alltid varit lite för smart för att gå på detta. Det var också nära att jag började tro på allehanda konspirationsteorier.

Numera är jag uttalad ateist, på gränsen till antiteist. Har en vetenskaplig skeptisk hållning till religioner, pseudovetenskap och annat tjafs.

Det jag saknar i Sverige är en organisation för ateister, liknande American Atheists i USA. Någon som känner för att starta en sådan förening?

[Ändrad 2011-5-6 av atornblad]
Visa anvädares profil
Svante
Nykomling
**




Inlägg: 41
Registrerad: 2007-12-16
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2011-5-8 kl 19:20


Jag var själv lite på glid mot nyandlighet och new age och liknande när jag var i ca 17-25 års åldern. Samtidigt hade någon slags Humanism legat i bakhuvudet och bubblat rätt länge. Hade en period då jag var starkt kristen i 14-15 års åldern. Har alltid grubblat mycket.

Nu är jag Humanist sedan knappt 30 års åldern, det var strax innan millenieskiftet. Ser mig i första hand som Humanist, men har även en identitet som ateist och exkristen. Men jag är samtidigt fullt medveten om att ateist inte säger något mer än att man inte har någon gudstro. Men på många håll i världen är det inte riktigt accepterat att vara ateist, så om inte annat därför så är det viktigt att visa utåt att man är en ateist som vågat komma ut ur garderoben.

Jag har allmänt rätt fullt upp i mitt liv just nu, bla är jag starkt engagerad i Humanisterna www.humanisterna.se . Vet inte om det är något för dig, men jag kan ju tipsa dig i alla fall, man är ju inte Humanist bara för att man är ateist, men man är ateist om man är Humanist. Men inte mig emot om någon skulle bilda en uttalat ateistisk förening i Sverige, skulle jag nog kunna gå med i, men jag har inte tid att själv dra i gång något just nu.




Har avfallit från kristendomen, jag är ateist och Humanist.
Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group