Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Logisk gud.
hemipanter
Nykomling
**




Inlägg: 24
Registrerad: 2010-10-22
Befinner sig: Bromma
Medlemmen är Offline

Humör: Alltid lungt

[*] Inlagd 2010-10-22 kl 23:44
Logisk gud.


Om jag säger att pennan skriver så kommer de flesta att säga att, så kan det inte gå till, "någon" måste hålla i pennan och skriva med den. Om vi säger att "handen" skrev med pennan, blir det bättre då? Alla kan ju se att handen skriver med pennan, men det blir nog inte riktigt bra ändå. Om vi går längre och säger att hjärnan tänker, så kvarstår kanske inte lika mycket funderingar, för nu börjar man närma sig slutet av kedjan. Men, "pennan skriver" eller "hjärnan tänker" är väl i princip lika underligt påstående. Materien kan inte göra saker av sig självt, då blir det en spökhistoria, det materiella är alltid ett verktyg.

Mitt resonemang är inte ämnat att försvara något gudsbegrepp, snarare tvärt om. Gudingripanden likaväl som spökerier finns inte varför pennor som skriver eller hjärnor som tänker inte heller finns.

Några fräscha synpunkter?
Hemipanter
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2010-10-30 kl 04:04


Varför skulle inte materien kunna göra något av sig självt? Jag är ju materia och skriver just nu av mig själv. Eller missförstår jag dig?

Vad har gudar med saken att göra?



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
hemipanter
Super-moderator
*******




Inlägg: 24
Registrerad: 2010-10-22
Befinner sig: Bromma
Medlemmen är Offline

Humör: Alltid lungt

[*] Inlagd 2010-10-30 kl 12:44


Någon form av missförstånd kanske. Jag vill minnas att humanisterna betalar 100000:- om man kan visa upp av arten "en panna som skriver", eller om man kan visa någon annat som materien kan utföra av sig självt. En följdfråga är huruvida vi har fri vilja eller ej? Eller är det vi gör endast följdriktiga mekaniska skeenden avhängigt den materiella sammansättningen av kroppen, och att vi därmed i princip skulle kunna förutsäga vad en människa kommer att göra framöver.
Bortsett från argumentet att det är komplicerat.

"Gudar" blir för bökigt att gå in på eftersom det är ett så färdigförpackat begrepp.
mvh
hemipanter
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2010-11-23 kl 21:40


Jag tror inte att vi har en fri vilja. Till exempel är det här inlägget en direkt följd av ditt inlägg. Du aktiverade en impuls som mitt centrala nervsystem agerade ut. Var kommer friheten in i bilden?

Edit: Det var du själv som drog in gudarna i diskussionen. Se rubriken på ditt inlägg.

[Ändrad 2010-11-23 av PositivAteist]



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
hemipanter
Super-moderator
*******




Inlägg: 24
Registrerad: 2010-10-22
Befinner sig: Bromma
Medlemmen är Offline

Humör: Alltid lungt

[*] Inlagd 2010-11-25 kl 00:52


Jag motsäger inte att jag "drog in" ordet gud i diskussionen. Men jag vill inte utveckla den tanken bakom detta mer för tillfället. Med tanke på svordomstråden där ord kan ses i ett religiöst ljus, så tycker jag att det finns mycket mer i vårt sätt att uttrycka oss som har religiösa undertoner och inte riktigt stämmer med en strikt ateistisk syn. Det kan bero på att vi anammar ett vedertaget språkbruk, utan att tänka på innebörden. Sekulariserat Sverige, tja men skrik namnet på fel fotbollslag utanför Råsunda stadion (kyrka) så ligger religions straffet som ett tungt moln över den hedniske o otrogne avgudadyrkaren. Man har trampat på det som legitimerar vissa personer, det dom hämtar sin kraft ifrån.
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2010-11-27 kl 21:02


För att återgå till din ursprungsfråga, varför skulle det vara underligt att säga "hjärnan tänker"? Är det inte just det den gör? I så fall är det underligt att säga "veden brinner" eller "hjärtat slår".

Att säga att pennan skriver är självklart underligt, just för att pennor inte kan tänka. Men det är inte underligt att säga att pennan brinner om du futtar eld på den.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
hemipanter
Super-moderator
*******




Inlägg: 24
Registrerad: 2010-10-22
Befinner sig: Bromma
Medlemmen är Offline

Humör: Alltid lungt

[*] Inlagd 2010-12-7 kl 21:34


När det gäller "tänka" så kommer jag osökt in på "välja". "Brinner" inkluderar inget val, det är en process betingad av rådande omständigheter. När branden väl startat skulle vi kunna förutsäga dess förlopp givet att vi har koll på alla parametrar. Om någon "väljer" så kan vi INTE förutsäga utgången. Man kan givetvis hävda att ett val skulle vara ett uttryck för en så stor mängd parametrar att det är oöverskådligt att förutse utgången, men att det i princip fortfarande är förutsägbart.
Hjärnan är i mina ögon fysisk materia, och som sådan oförmögen att "välja". Att hjärnan är mer komplicerad än en penna är ingen skillnad i sak som jag ser det, det är fortfarande fysik materia.
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
hemipanter
Super-moderator
*******




Inlägg: 24
Registrerad: 2010-10-22
Befinner sig: Bromma
Medlemmen är Offline

Humör: Alltid lungt

[*] Inlagd 2010-12-9 kl 15:23


Citat: Ursprugligen inlagt av PositivAteist  
Jag tror inte att vi har en fri vilja. Till exempel är det här inlägget en direkt följd av ditt inlägg. Du aktiverade en impuls som mitt centrala nervsystem agerade ut. Var kommer friheten in i bilden?
[Ändrad 2010-11-23 av PositivAteist]


Man brukar i dagligt tal tala om "frihet till val". Kan vi inte välja så har vi per automatik ingen frihet. Skall vi byta ut ordet tänka mot "processa", då får vi ett bättre ord på vad som sker i hjärnan?
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
LinoJonle
Ganska aktiv
***




Inlägg: 92
Registrerad: 2012-8-29
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-9-6 kl 19:08


Antiquorum Old, New Management Trade Accusations | The past and current operators of watch auctioneer Antiquorum held competing press conferences Nov. 30 in Geneva to denounce each other and reveal that each is suing the other. The events stemmed from the August 2007 ouster of Osvaldo Patrizzi cheap jacob & co fake watch Antiquorum's founder and former chief executive officer and other officials by its new directors. John Tsukahara Antiquorum's CEO replica watches said a commissioned review by independent auditor PricewaterhouseCoopers detected ?some financial mismanagement and irregularities caused by the former management.? That led Antiquorum in late October to file civil and criminal complaints against the former managers for what another Antiquorum official called ?tremendous amounts of money multimillions.? The audit wasn't released. Patrizzi countered that a separate independent audit by Christian Masson replica jaeger lecoultre reverso date watches which was denied access to Antiquorum's accounting records but used documents ?from different sources rado fake watch tag heuer grand carrera swiss replica ? found no financial irregularities. Patrizzi has filed civil and criminal complaints against Antiquorum's new operators in Geneva and the United States.

Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group