Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Paradiset!
Hänslyslösa-Harry
Nykomling
**




Inlägg: 10
Registrerad: 2010-8-24
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2010-8-24 kl 14:55
Paradiset!


Adam och Eva bodde alltså i paradiset i full och naken frihet! Nja nästan dom fick inte äta frukten från kunskapens träd. Vad påminner det om för paradis? Om vi byter ut det magiska äpplet mot Internet så finns det ju paradis i nutid som förbjuder sina medborgare att koppla upp sig till det digitala kunskapsäpplet. Paradis? Om paradis och diktatur är samma ord kanske.

Kombinerar man äppelförbjudet med budet "du skal inga andra Gudar hava jämte mig" fanns det ju för ett par årtionden ett paradis tvärs över vattendraget nämligen Sovjet Unionen. Där var ju också allt underbart så länge man inte tog reda på sanningen. Paradis? En och annan övervintrare från Ådalen med stor arbetar mustage och Mikael Wihes kompletta skivsamling kanske minns Sovjet som paradiset men inget ställe nån skulle vilja befinna sig i all evighet efter döden på.

Är då det mest gudomliga tillståndet man ha vara Downs Syndrom? Tänk efter? Dom ser ju alltid glada ut och borde ju vara som mänskligheten hade varit utan bettet i kunskapens äpple?

Diskuterar man detta med en kristen svarar dom ju bara att SÅ KAN MAN JU INTE TÄNKA! Varför? Jag tänker ju så!
Visa anvädares profil
Thermal
Ganska aktiv
***




Inlägg: 114
Registrerad: 2007-4-4
Befinner sig: Marseille
Medlemmen är Offline

Humör: Deltagande

[*] Inlagd 2010-8-25 kl 19:12


Citat: Ursprugligen inlagt av Hänslyslösa-Harry  
Adam och Eva bodde alltså i paradiset i full och naken frihet! Nja nästan dom fick inte äta frukten från kunskapens träd. Vad påminner det om för paradis? Om vi byter ut det magiska äpplet mot Internet så finns det ju paradis i nutid som förbjuder sina medborgare att koppla upp sig till det digitala kunskapsäpplet. Paradis? Om paradis och diktatur är samma ord kanske.


Hänslyslösa-Harry
Du har rätt när det gäller diktatur. Den kristna guden, som jag bäst känner till, är diktatorisk. Dylika regimer bygger alltid på våld/tvång och lögner. Bägge måste finnas annars faller allt.

Och, tack gode gud för internet för vem skall man annars tacka för något som har ett så kollektivt urspung!

Däremot så har jag en liten svaghet för den svenska kyrkan. Den är hyfsat demokratiskt organiserad och erkänner villigt att guds påbud är ganska svåra att tolka. En före detta ärkebiskop har också sagt att gud=sanningen, en inte så liten utvidgning av gudsbegreppet som jag skulle tro att många atesiter i sin ultimativa logik håller med om under förutsättnig att att ekvationen inverteras sanningen=gud. Den svenska kyrkan är på glid och en fråga som jag ofta ställer mig är vem som vallade skidorna?
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Hänslyslösa-Harry
Nykomling
**




Inlägg: 10
Registrerad: 2010-8-24
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2010-8-25 kl 23:31


Ta bara budorden som ju ska vara så fina enligt kristna. Om Gud vore så allsmäktig skulle han väl förutsett att budet "hedra din fader och din moder" skulle användas som verbal munkavel på incest offer som för övrigt är ett väldigt vanligt brott bland religiösa särskilt Pingstvänner och Jehovas. Gråzonen där den bibeltrogna kårandan lägger locket på lär vara kolossal. Det är ju lätt hänt i en miljö där man bara behöver skylla på Djävulen så fort man inte själv vill stå för det man gjort. Knutby är knappast någon engångsföreteelse över perversa urspårningar.

"Du skall icke stjäla", ett okey bud i sig men ingen ting åt andra hållet som skulle förhindra att vissa har så mycket och andra behöver stjäla för att inte svälta. Ett typiskt but som lobbats fram av dom som hadde allt och ville behålla det.
Budorden lyser ju rätt tydligt igenom som rätt typiskt snåla och trångsynta och knappast Gudomliga.
Visa anvädares profil
Hänslyslösa-Harry
Nykomling
**




Inlägg: 10
Registrerad: 2010-8-24
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2010-8-26 kl 18:57


Visa anvädares profil
Thermal
Ganska aktiv
***




Inlägg: 114
Registrerad: 2007-4-4
Befinner sig: Marseille
Medlemmen är Offline

Humör: Deltagande

[*] Inlagd 2010-8-26 kl 20:16


Citat: Ursprugligen inlagt av Hänslyslösa-Harry  
Ta bara budorden som ju ska vara så fina enligt kristna. Om Gud vore så allsmäktig skulle han väl förutsett att budet "hedra din fader och din moder" skulle användas som verbal munkavel på incest offer som för övrigt är ett väldigt vanligt brott bland religiösa särskilt Pingstvänner och Jehovas. Gråzonen där den bibeltrogna kårandan lägger locket på lär vara kolossal. Det är ju lätt hänt i en miljö där man bara behöver skylla på Djävulen så fort man inte själv vill stå för det man gjort. Knutby är knappast någon engångsföreteelse över perversa urspårningar.


Hänslyslösa-Harry
Jag håller med dig om detta. Givetvis kan det vara bra för en och annan att påminna om att ens föräldrar i de allra flesta fall har gjort sitt bästa och ofta blir utsatta för en ganska orättvis kritik. I mitt bagage har jag dock tyärr också upplevt hämska förhållanden som handlar om att fasaden i ett kristet sammanhang till alla pris måste upprätthållas.

Varför detta budord? Vore det inte mer modernt med något mer ekologiskt. Du skall icke förstöra guds skapelse, till exempel ? De där 10 budorden har ett starkt behov av renovrerning men var finns det nya förslag?


[Ändrad 2010-08-26 av Thermal]
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Hänslyslösa-Harry
Nykomling
**




Inlägg: 10
Registrerad: 2010-8-24
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2010-8-27 kl 17:02


Bra att du påpekade det. Inte ett enda budord har nånting att göra med att hålla planeten någorlunda levande. Just det meningslöda Hedra föräldrarna budet är ju att dom enda som inte riskerar att missförstå dess innebörd är dom som ändå inte skulle behöva det.

Då jag tidigare jobbade på ett stort företag som billackerare snodde jag rätt mycket material för att måla bilar på fritiden. Det är ju stöld. Är det inte stöld att företaget snodde en massa av mina hjärnceller genom att snåla på arbetsmiljön? Vem stal av vem? Inte heller särskilt svårt att med budorden att peka ut mig som tjuv men inte företaget. Om Gud vore så storartad som han borde hade budorden varit storartade.
Visa anvädares profil
Hänslyslösa-Harry
Nykomling
**




Inlägg: 10
Registrerad: 2010-8-24
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2010-8-28 kl 01:01


Jag är faktiskt medlem i svenska kyrkan. Inte för att jag tror men min bror som var 13 år yngre än mig dog oförklarigt ´på skolgolvet 23 år gammal och han hade gått ur kyrkan så morsan blev ruinerad, Jag känner mig inte döende men jag kommer inta att leva i evighet och jag vill inte pressa nån annans ekonomi för att dumpa mig på den heliga soptippen!
Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group