Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Hitler
Atreeist
Ny medlem
*




Inlägg: 3
Registrerad: 2009-7-20
Befinner sig: Alstermo
Medlemmen är Offline

Humör: Argsint

sad.gif Inlagd 2009-7-20 kl 06:33
Hitler


Nu är det såhär. Jag och en kompis pratade om vad Hitler var. Min kompis sa att Hitler var ateist, och att han försökte ta bort kyrkan från de tyska samhället. Jag säger att Hitler var kristen. Finns ett par anledningar för att jag tror att han var kristen

1. "Hence today I believe that I am acting in accordance with the will of the almighty creator: by defending myself against the jew. I am fighting for the work of the lord"
- Mein Kampf
Detta skrev han i boken Mein Kampf som han skrev.

2. Han tyckte om kyrkans påhopp mot judar, dvs att man skulle tracka ner på judar och se till så att de inte kom till himmelen för att de hade dödat Jesus.

3. Många människoslag hade tecken på sig på koncentrationslägren för att visa vem som var vem. Judar, Jehovas vittnen, homosexuella till exempel hade kors eller stjärnor eller liknande. Men kristna tog dem inte in i lägren förutom de kristna som var oliktänkande Hitlers läror.

Finns massvis med andra saker också, men det jag är ute efter är, var Hitler en ateist eller kristen? Måste veta för jag vill ej vara likadan som Hitler, jag själv är helateism.

Kan även noteras att min polares fakta ej kunde styrkas av någon som helst fakta via internet.
Visa anvädares profil Denna anvädare har MSN Messenger
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2009-8-1 kl 05:29


Det är felaktigt att Hitler försökte få bort kyrkan från samhället. Han ville göra om den till en Tysk Folkkyrka. Dessutom var majoriteten av alla nazister kristna så det spelar ingen större roll om Hitler var det eller inte. Många nazister höll också på med det som idag kallas New Age.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Dilyar
Super-moderator
*******




Inlägg: 2
Registrerad: 2009-8-18
Medlemmen är Offline

Humör: Inga kommentärer

[*] Inlagd 2009-8-18 kl 22:28


Kristna människor som vill dölja sanningen säger att Adolf Hitler inte är Kristen....
:cool:
Hitler var kristen...
Jag ska försöka hitta en del fakta om detta...
Visa anvädares profil
Atreeist
Super-moderator
*******




Inlägg: 3
Registrerad: 2009-7-20
Befinner sig: Alstermo
Medlemmen är Offline

Humör: Argsint

[*] Inlagd 2010-1-9 kl 03:21


Skulle vara tacksam för mer info i ämnet:)
Visa anvädares profil Denna anvädare har MSN Messenger
cezar96
Super-moderator
*******




Inlägg: 2
Registrerad: 2009-12-13
Befinner sig: värmland
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2010-1-10 kl 01:16


hej! jag kolla det på google (lazy bastard) och precis första hit är http://www.nobeliefs.com/hitler.htm . Själv tycker jag att det spelar inte något roll, för mig. för kristna skulle det vara ett bra kort att vifta med ifall adolf hitler var ateist. mvh
Visa anvädares profil
Svante
Nykomling
**




Inlägg: 41
Registrerad: 2007-12-16
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2010-3-21 kl 18:58


Citat:
Ursprugligen inlagt av Atreeist


Finns massvis med andra saker också, men det jag är ute efter är, var Hitler en ateist eller kristen? Måste veta för jag vill ej vara likadan som Hitler, jag själv är helateism.

.


Om du är (vill vara) ateist eller inte borde väl inte styras av om Hitler var det eller inte. Du ska väl inte låta dig styras av Hitler? Om man har som föresats att vara tvärtom som någon, då låter man sig ju styras lika mycket av denne som om man hade som föresats att vara likadan som denne.

Ett annat exempel; Hitler, Stalin och Saddam (m.fl.) var onda människor. De hade också mustascher. Alltså är alla män med mustsch onda människor, eller??

Jag tror att du förstår mitt resonemang.



Har avfallit från kristendomen, jag är ateist och Humanist.
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2010-3-24 kl 21:47


Citat:
Ursprugligen inlagt av Atreeist
Skulle vara tacksam för mer info i ämnet:)


Hej!

Googla fram Mein Kampf på nätet - den ligger utlagd i sin helhet på olika White Power-sidor. Där kan du se hur Hitler argumenterar ur en kristen synvinkel mot materialismen. Han polemiserar visserligen en hel del mot katolska kyrkan också, men det gör honom inte till ateist, lika lite som Eusebius var ateist för att han polemiserade mot Arius.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Atreeist
Super-moderator
*******




Inlägg: 3
Registrerad: 2009-7-20
Befinner sig: Alstermo
Medlemmen är Offline

Humör: Argsint

[*] Inlagd 2010-3-31 kl 19:17


Alltså, jag är ateist, oavsett om Hitler var det eller ej. Jag kan dock inte förstå att många onda människor har just varit ateist. Så skulle vara kul att ha bevis på att Hitler inte var ateist ^^Egentligen kvittar det dock, kommer fortfarande vara ateist. Tack för alla svar :)
Visa anvädares profil Denna anvädare har MSN Messenger
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2010-4-11 kl 04:23


Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
JohnStalberg
Ganska aktiv
***




Inlägg: 61
Registrerad: 2006-2-17
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2010-4-16 kl 23:11


Atreist. Med risk att förstöra din dag så var Stalin ateist. Han gick dock i religiös skola i sin ungdom men senare blev han Ateist. Att vi så ofta tar Hitler som exempel på någon med mycket askyvärt i bagaget handlar mycket om vilka som vann kriget. Stalin är minst i samma klass och var så grym att det är obeskrivligt!

Ateism behöver inte förena mer än vad att inte heja på det fotbollslag som ligger femma i Ukrainska fotbollsseriens division 3 gör. Jag har ingen aning om vilket lag det är och jag gissar att du inte heller har det och det var min poäng.

Ukraina drabbades hårt under Stalins styre när han svalt ihjäl miljoner människor under torkan och tog deras säd och exporterade det. När han hörde att de opponerade sig sa han att de la undan säd, att de stal från sig själva kan man säga, och drog åt svångremmen till strypgränsen. Det var en av alla hans otroligt grymma handlingar.

Ateister tar ibland kommunismen som att det var en sorts religion. Man kan hitta paralleler. För Stalin var det nog bara ett verktyg för att nå de egna mål han ville nå. Mannen var en utpräglad bandit! Och ateist alltså.

Hitler däremot var kristen.

Det finns inget generalmotgift mot grymhet. Vare sig gudstro eller avsaknad av gudstro.
Visa anvädares profil
Gucar
Super-moderator
*******




Inlägg: 2
Registrerad: 2010-5-4
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2010-5-4 kl 20:22


Citat:
Ursprugligen inlagt av Atreeist
Alltså, jag är ateist, oavsett om Hitler var det eller ej. Jag kan dock inte förstå att många onda människor har just varit ateist. Så skulle vara kul att ha bevis på att Hitler inte var ateist ^^Egentligen kvittar det dock, kommer fortfarande vara ateist. Tack för alla svar :)


om vi snackar om onda människor så har inte riktigt med saken att göra jag skulle säga att en ateist är mer klarsynt eftersom den individen han vågat inse verkligheten på ett annat sätt.
vilket leder till att det finns båda onda / goda ateister dock så kommer en klarsynt person kanske nå högre eftersom att den inte har samma hinder. det finns många exempel på goda onda ateister och goda och onda religösa människor det har inte med saken att göra bibeln säger ju saker som Du skall inte dräpa. en religös människa väljer att bländas av verkligeheten istället för att se den för hur den är. för även fast du har solen i ögonen kan du ge en person massage, vilket gör att frågan inte är relevant vem som var vad.

sorry om det vart lite omkastat hoppas ni fattar poängen

[Ändrad 2010-05-04 av Gucar]
Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group