Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Nying
Jaana
Ny medlem
*




Inlägg: 9
Registrerad: 2007-6-7
Befinner sig: Finland
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-6-7 kl 13:59
Nying


Jag är en finländsk ateist som samtidigt är "följare" för humanistisk judaism (se www.shj.org). Synd att det också finns troende här, men pluralism får det väl vara. Har själv ifrågasatt påtvingade religiösa aktiviteter i skolor, inom militären och i samhället i övrigt. Bor numera i en stad i Finland där det inte ens finns nån förening för fritänkare - så jag åker ibland 12 mil i en riktning bara för att kunna snacka med likasinnade. Hoppas kunna få lite "andligt" utbyte på den här spalten nu - fast jag inte ens kollat ännu vad som snackas om. Jag kollar ett tag o kommer med när jag känner för det. Jag är en snäll o modig tant på 48 år.
Visa anvädares profil
Andreas83
Ganska aktiv
***




Inlägg: 99
Registrerad: 2005-6-1
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-6-7 kl 16:08


Välkommen!

Citat:
Synd att det också finns troende här, men pluralism får det väl vara.


Varför tycker du att det är synd? Trots allt är det ju ett diskussionsforum. Personligen anser jag att ryggdunkning kan bli tråkigt i längden.
Visa anvädares profil
Jaana
Ny medlem
*




Inlägg: 9
Registrerad: 2007-6-7
Befinner sig: Finland
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-6-7 kl 17:04


På finska fritänkarnas forum är det dött för att det blir så mkt gräl enligt samma jo-nej-du har fel -recept . Det brukar inte finnas nån risk för inbördes ryggdunkning mellan ateister o agnostiker heller!
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-6-8 kl 01:10


Själv är jag rätt less på de eviga teist-ateist-debatterna men om andra gillar att debattera mot oliktänkande så varsågoda! För mig är det intressantare att diskutera olikheter i ateistiska världsuppfattningar.

Vill du beskriva Humanistisk judaism med egna ord? Är det en sorts ateistisk judaism? Innebär det att du upprätthåller judiska sedvänjor, eller bara att du är judinna "etniskt" men ateist i övrigt? Vore intressant att läsa mer, men jag orkar inte följa några länkar om du postar dem. Det vore mer intressant att se din egen beskrivning.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Jaana
Super-moderator
*******




Inlägg: 9
Registrerad: 2007-6-7
Befinner sig: Finland
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-6-8 kl 06:44


Exakt. Upprätthåller judiska sedvänjor men utvecklat i ny tappning utan referens till nån gud utan mänskligheten, som ett slags historisk påminnelse. Personligen gillar jag inte ritualer. Här är det dock fråga om annat än bara gemenskap, nämligen ansvarstagande o lärande. HJ kämpar emot det religiösa inflytandet inom judaismen som anses destruktivt. Dom är med andra humanistiska organisationer o lobbar i frågor inom amerikansk politik - federala bidrag till religiösa ändamål, att pojkscouter utesluter bögar o ateister, för att nämna några...Jag är inte fanatisk men nämnde HJ som en "varudeklaration" av lite ovanligare art. Är inte judinna heller, för den delen, men en stor del av min vardag består av sånt som är relaterat till sånt som är relaterat till judaism, för att vara riktigt oklar.
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-6-8 kl 20:47


Vilka judiska sedvänjor är det man upprätthåller? Bar Mitzva (hur det nu stavas) och liknande? Äter du fläsk? Äter du skaldjur? Vad är skillnaden mellan Humanistisk Judaism och "vanlig" Humanism?



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Jaana
Super-moderator
*******




Inlägg: 9
Registrerad: 2007-6-7
Befinner sig: Finland
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-6-10 kl 07:21


Man följer det som man känner för... o som inte har religiöst innebörd - inte bar mitzva i vanlig mening utan modifierad (ungefär som vi i Finland har prometheus-läger ist för konfirmationsläger, o norrmännen har sin humanistiska modell). Man har utvecklat andra sätt att observera shabbat o festtider ist för välsignelser. Jag är inte judinna o äter fläsk o skaldjur ibland. Inte många judar o muslimer vet att dom inte skulle, förresten. Skillnaden är ju uppenbarligen strävan för överlevnad av de goda delarna av den judiska kulturen o motståndet mot det religiösa. Ateistiska o agnostiska judar har ju inte haft nån hemvist i judisk gemenskap annars. Då låtsas man väl bara vara med dom andra trots att man inte delar nån gudstro. Nu kan dom gå till sin grupp o få vägledning av rabbin som inte godkänns av dom religiösa men av dom själva, för att dom delar samma värderingar o utgår från människans ansvar för världen.
Visa anvädares profil
matjo11
Super-moderator
*******




Inlägg: 5
Registrerad: 2008-11-27
Befinner sig: hemma
Medlemmen är Offline

Humör: gott

[*] Inlagd 2008-12-4 kl 19:04


Intressant med judaism parat med humanism.
När det gäller judaism så brukar det väl skrivas sionism efter och det ordet har ingen god klang för en humanist.
Här brukar den gamla anklagelsen komma att de som är emot sionismen också är antisemiter. Men för mig är antisemitism grundat på etnicitet som naturligtvis är rasistiskt och felaktigt, medan en kritiker till sionismen är motståndare till religiös självhävdelse genom att påstå att de är guds utvalda folk.



Mats Jönsson
Visa anvädares profil Denna anvädare har MSN Messenger

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group