Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Biblar på hotellrummen, för eller mot?
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-4-17 kl 20:13
Biblar på hotellrummen, för eller mot?


Antag att du var föreståndare för ett hotell. Du fick ett erbjudande från Gideoniterna att gratis lägga en bibel på varje hotellrum. Efter den senaste tidens rabalder i pressen undrar du om du ska nappa på erbjudandet, säga nej, eller ta emot ett antal biblar och erbjuda dem till utlåning i receptionen tillsammans med annan litteratur (främst då Koranen, Tanakh, Eddan och Vedaböckerna).

Hur skulle du göra och varför? Oavsett vilket alternativ du väljer, vilka fördelar ser du i att godta erbjudandet från Gideoniterna? Vilka är nackdelarna?



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Chiburi
Nykomling
**




Inlägg: 33
Registrerad: 2007-3-25
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Bakis

[*] Inlagd 2007-4-17 kl 23:49


Inga biblar på rummen på mitt hotell.

Jag köper inte argumentet att "det finns många kristna affärresande som bor på hotell och gärna vill kunna läsa bibeln", det tycker jag är snickesnack. Det säger ju sig självt att om du är kristen på resande fot och vill läsa bibeln så stoppar du ner din bibel i bagaget. Klappat och klart!

Nej, behovet som fylls här är Gideoniternas behov av att känna sig viktiga. En gång i tiden kom de på idén att sprida gratisbiblar omkring sig och när de väl startat den traditionen och fått in en fot på hotellen så vågade ingen ifrågasätta beteendet. De kan alltid hävda att det är många som vill ha biblar på hotellrummen, för det påståendet är ju svårt att motbevisa.

Jag skulle tacka nej till deras erbjudande av samma anledning som jag skulle tacka nej till reklam, politiska skrifter och alla andra tänkbara heliga skrifter. Det är inte önskvärt. Konsekvensen av att ta emot gratisbiblar blir ju att man borde ta emot gratiskoraner, gratisfalung-gongböcker, gratis(............) om de erbjuds. Mitt hotell ska inte sprida litteratur från diverse intresseorganisationer, hur harmlösa de än må vara.

Jag kan däremot ha ett litet bibliotek i receptionen med ett par ex av väl valda klassiker, däribland bibeln, som vissa gäster kan tänkas fråga efter. Men då ska det naturligtvis inte vara en feg Gideonitbibel som bara innehåller Psaltaren och NT! Fördelen med att själv tillhandahålla bibeln är att man lätt kan tacka nej till såna som Gideoniterna.

Fördelar med att tacka JA: man slipper kanske dålig publicitet, beroende på vart vinden vänder.
Nackdelar med att tacka JA: det är öppet för andra organisationer att spamma mina hotellrum!

Fördelar med att tacka NEJ: Inget spam från ytterligare organisationer. Konsekvent hållning.
Nackdelar med att tacka NEJ: Ett och annat klagomål från märkvärdiga personer. Men det är inget konstigt i hotellbranschen, och det finns en bibel att låna...



Now we won\'t be raped, now we won\'t be scarred like that
Visa anvädares profil
Thermal
Ganska aktiv
***




Inlägg: 114
Registrerad: 2007-4-4
Befinner sig: Marseille
Medlemmen är Offline

Humör: Deltagande

[*] Inlagd 2007-4-19 kl 11:46


Ett hotellrum skall givetvis vara icke konfessionellt. Det är min grundinställning

Däremot känner jag mig inte ett dugg krängt om det skulle råka finnas en sagobok för vuxna i en byrålåda. Konstigt och oproffesionellt, javisst men det finns ju så mycket annat man kan anmärka på om man nu är på det humöret. Belysningen är till exemplel ofta så dålig att man inte kan läsa. Jag har vid ett antal tillfällen påpåekat det och fått artiga men icke förpliktigande brev som svar. Man kan ju också undra vad det där Gideonsällskapet har för verklighetsuppfattning.

Den här debatten lyfter dock fram en annan fråga som jag tycker är viktig. Den nålsticksstrategi som bland annat Humanisterna ägnar sig åt. Kristendomen är enligt min uppfattning än religion i utdöende och det är helt enkelt fult att sparka på den som redan ligger ned. Militant religonskritik borde därför i första hand ägnas åt sådant som skadar, sekterism, kretationism, påvens sexsualideologi mm. Skall man diskutera trosfrågor, och det måste man natrurligtvis få göra, så skall den ske in en lugn och saklig ton.

Faran av att bli alltför millitant är att många moderat kristna kan förledas se på ateister som några slags marodörer som hällre ägnar sig åt att riva ned än att bygga upp och därmed inte tar till sig sakargumenten.
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Jaana
Ny medlem
*




Inlägg: 9
Registrerad: 2007-6-7
Befinner sig: Finland
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-6-21 kl 12:47


Jag tycker att det är dålig stil med biblar i rummen. Dom religiösa bär med sig egna biblar o ställer den på nattduksbordet. Kan jag få rökfritt o anpassat för allergiker så kan det inte vara så svårt att få ett rum utan en påprackad bibel. Jag har inte bestämt mig än vad göra när jag nästa gång behöver övernatta på hotell, men på något sätt ska jag markera att jag önskar utveckling. Det skulle bli ramaskri om ateister skulle donera religionskritisk litteratur till rummen "för att många kan behöva det" o av kärlek till våra medmänniskor.
Visa anvädares profil
KimH
Ny medlem
*




Inlägg: 1
Registrerad: 2007-6-21
Befinner sig: Oskarshamn
Medlemmen är Offline

Humör: Tankspridd

[*] Inlagd 2007-6-21 kl 15:35


Jag skulle snällt tacka nej till erbjudandet om gratis biblar till mitt hotell.

Främst av anledningen att jag inte anser att det är min plikt som hotellägare att erbjuda religiöst material till mina besökare och därför att man isåfall som sagt skulle behöva ha ett helt bibliotek på hotellet för att täcka alla de viktigaste religiösa skrifterna, vilket inte känns nödvändigt. På mitt hotell satsar vi på service som faktiskt behövs.
De besökare som råkar vara religiösa tar oftast med sig sin litteratur på egen hand, det är inget hotellet behöver distribuera.
Tror inte det finns nackdelar med att inte erbjuda biblar, det är nog väldigt få besökare som skulle tänka på det överhuvudtaget.
Visa anvädares profil Denna anvädare har MSN Messenger
Jörgen
Ny medlem
*




Inlägg: 7
Registrerad: 2007-3-4
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2009-3-8 kl 10:16


På privatägda hotell bestämmer ägaren. Jag blir däremot irriterad när jag besöker Turistföreningens anläggningar och hittar biblar i byrålådan. Som STF-medlem vill jag inte stödja bibelspridning.
Visa anvädares profil
Svante
Nykomling
**




Inlägg: 41
Registrerad: 2007-12-16
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2009-10-7 kl 18:15


Som hotellgäst så stör det mig inte så mycket om det ligger en bibel och skräpar i hotellrummet. Tror inte att så många andra läser den heller. Om hotellägaren vill ha biblar i hotellrummen på sitt privata hotell så är det väl hans sak som ägare att fritt besluta om.

Vad som stör mig mest i hela den här frågan är att kristna organisationer anser sig ha rätt att tala om för privatägda hotell vilka böcker de ska ha i sina lokaler, och att de sen drar igång bojkottkampanjer när de inte får som de vill. Jag har inte hört talas om att Humanister velat bojkotta hotell som har bibeln på hotellrummet.

Skulle jag vara hotellägare så skulle jag nog kunna tänka mig att ha ett litet bibliotek i receptionen, eller i ett rum där man kan sitta och koppla av med t.ex. en bok. Men just religiösa böcker kanske inte skulle vara det första jag skulle tänka på.

De som verkligen är kristna, eller som önskar läsa bibeln, kan ju ta med sig sin bibel när de är ute och reser.

Några gånger när jag själv har varit på hotell så har jag tagit bibeln från hotellrummet och lämnat in receptionen.



Har avfallit från kristendomen, jag är ateist och Humanist.
Visa anvädares profil
qingzhuang
Ny medlem
*




Inlägg: 4
Registrerad: 2012-8-4
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-8-4 kl 08:50


Opened the door and could not help rolling his eyes, "you really is time ah!" chanel belts 2012

The door smiling, standing, is the sense of self, a very good Blu-ray burning.
Mo Yan turned back to the house, headache tight came again Cengfan.
Yes, every day at noon, Blu-ray burning, went to her house reports, the dead and then grinding the rigid foam to stay to dinner before departure.
Blu-ray burning Samsam smiles: "I wanted to let you sleep a little, not to say that a woman should sleep beauty sleep?" chanel handbas replica
Mo Yan White at him, "beauty sleep is going to bed early, not late risers!" To correct his mistakes, saw a mix do not care about the Blu-ray burning, in fact, is quite impressed with the heart on his ability to study and understand. chanel belts
Baixia District, du logement et le site officiel de la construction Autorité des ?informations publiques?, ?travail en ligne? partie très clairement divisé, mais en plus le ?leadership? champ écrire le nom de ce Bureau, et le Comité de travail pour les autres colonnes sont flan. L?après-midi du 29 mai, directeur adjoint, Bureau de l?URA Baixia direct dit: ?Comme le travail de notre Bureau de la dynamique ne semble pas à ce qui doit être publié.? china chanel handbags
Visa anvädares profil
LinoJonle
Ganska aktiv
***




Inlägg: 92
Registrerad: 2012-8-29
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-8-30 kl 12:42


Discount Watch Store Added New Tritium Watches To Its Lineup - Tritium Watches,Watches,Tritium Watch|


Hartford
Connecticut
United States of America


DiscountWatchStore.com is happy to announce that they have added new tritium watches to the selection of watches available on their retail website. Although they are already an authorized dealer of many watch brands and styles DiscountWatchStore.com is glad to increase its tritium watch collection.

As a premier online store for discount watches DiscountWatchStore.com believes that adding more tritium watches to their growing inventory collection will give new and returning customers alike even more to choose from.

Tritium is used as an illumination device for watch faces. It?s longevity and ability to maintain its brightness for many years sets it apart from other illumination methods and allows for a watch that is truly self-maintaining and easy to care for. For those that dive or that are often in areas where light is at a minimum the light generated by a tritium watch is powerful enough to allow the wearer to maintain visibility no matter where they are.

Discount Watch Store carries tritium watches from many name brands including Luminox Traser H3 Tactical Firemark and more.

About DiscountWatchStore.com

DiscountWatchStore.com was started in 2002 making it its goal to provide top-quality watches at the most affordable prices online all while providing superior customer service. Starting with just one exclusive brand swiss sinn replica watches DiscountWatchStore.com has now grown to carry Bulova Seiko fake audemars piguet watches replica girard perregaux vintage 1945 watches Jorg Gray replica watches cartier panthere replica watch Casio Luminox Invicta Fossil Croton Citizen and many more with an inventory that now has more than 3500 men's and women's watches and accessories from over 65 brands. Their award-winning customer service is second-to-none and they carry a "A" rating from the Better Business Bureau.




Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group