Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Undersökning: Nya funktioner
Blog --- 5 (45.45%)
Community --- 3 (27.27%)
Newsfeed (RSS) -- 0 (0%)
Ny layout --- 2 (18.18%)
Fler sidor -- 0 (0%)
Bättre innehåll i befintliga sidor -- 0 (0%)
Annat --- 1 (9.09%)

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Nya funktioner
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-4-25 kl 18:38
Nya funktioner


Vilken funktion skulle du vilja se på Ateism.com om du fick välja en av ovanstående?

Förklaring av alternativen:

Blog
Blogen skulle ha karaktären av en kolumn där utvalda ateister på frivillig basis skriver egna kolumner med reflektioner om aktuella händelser. Blogskribenterna kan skriva bloggar som är kommentarer till andra skribenters, eller egna tidigare, bloggar (korslänkar i bloggarna). Besökare kan kommentera blogen.

Community
Lite som en vuxen variant av Lunarstorm där vuxna ateister och ungdomar över 12 år kan umgås virtuellt. Åldersgränsen kan naturligtvis diskuteras, eller så kan man skilja vuxna från ungdomar genom sättet sidorna visas (men ge möjlighet till interaktion över åldrarna). Jag tänker mig en 12-årsgräns eftersom det är den gräns Humanisterna vill se för medlemskap i trossamfund. Enligt "principen om lika villkor" (något som ateister ofta kräver för troende och ateister) bör då åldersgränsen vara 12 år. En 18-årsgräns kan också vara lämplig som alternativ, speciellt om man vill ha en kontaktannons-funktion (vilket jag skulle vilja ha med).

Newsfeed (RSS)
Något som börjar bli allt vanligare. Det är lite som Metro var från början med korta notiser om sådana nyheter som berör ateister. En newsfeed kan antingen ha egna artiklar (på svenska), vilket kräver en hel del jobb, eller sammanställa nyheter från olika internationella källor, såsom IHEU.

Ny layout
Nuvarande layout är rätt fattig helt enkelt för att jag inte tagit mig tid att jobba på den. Jag tyckte det var viktigare med innehållet initialt. Jag tänker mig en layout med menyrad till vänster, undermenyer osv. Allt byggt på CSS och XHTML 1.0.

Fler sidor
Kommentarer överflödiga. Tycker du att det behövs mer innehåll innan siten får fler funktioner väljer du detta alternativ.

Bättre innehåll
Tycker du helt enkelt att befintliga sidor är för dåliga och behöver bli bättre väljer du detta alternativ - kvalitet före kvantitet.

Skriv gärna kommentarer i ditt svar. Du kan bara kryssa för ett alternativ, men kommentera gärna även de alternativ du inte väljer. Är det något alternativ jag har förbisett kryssar du i "annat" och skriver en förklaring till vad du hellre vill se än de alternativ du kan rösta på.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
MysteryX
Ganska aktiv
***




Inlägg: 70
Registrerad: 2005-5-4
Medlemmen är Offline

Humör: Heavy Metal

[*] Inlagd 2005-5-6 kl 22:11


Skulle vara intressant med en blogg. Det skulle säkert kunna starta en del debatter som inte handlar om de traditionella "teist - ateist" ämnena.
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2005-5-7 kl 19:53


Citat:
Ursprugligen inlagt av MysteryX
Skulle vara intressant med en blogg. Det skulle säkert kunna starta en del debatter som inte handlar om de traditionella "teist - ateist" ämnena.


Jag tror också det. Då ska mitt nästa PHP-projekt bli att skapa en blog, eller finns det någon färdig blog man kan ladda hem?

Vilka funktioner vill folk se i blogen? Jag utgår från att man vill ha möjlighet att kommentera inläggen, och jag tror det är en fördel att presentera bloggarna på ungefär samma sätt som tidningarna presenterar sina kolumner, där man kan se alla kolumner av samma författare mm.

Jag skulle även gilla funktionen att blog-skribenterna själva kan länka till andra blogar och kommentera dem i sina egna. Alla ateister håller ju inte med varandra om allt så det skulle vara intressant att se den typen av diskussioner som handlar om olika ateistiska vinklar på samma ämne istället för, som du skriver, de traditionella teist-/ateist-ämnena.



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Andreas83
Super-moderator
*******




Inlägg: 99
Registrerad: 2005-6-1
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-9-23 kl 01:22


Öhm, jag råkade klicka på "annat" när jag egentligen menade "fler sidor". Fast alla förslag är bra, utom kanske det om "bättre innehåll".

[Ändrad 2005-09-22 av Andreas83]
Visa anvädares profil
atheist_universe
Nykomling
**


Avatar


Inlägg: 20
Registrerad: 2005-10-31
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2005-10-31 kl 21:51


jag är nöjd. väntar bara på fler medlemmar :)



\"properly read, the bible is the most potent force for atheism ever conceived\"
-issac asimov
Visa anvädares profil
JohnStalberg
Super-moderator
*******




Inlägg: 61
Registrerad: 2006-2-17
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-2-18 kl 01:12


Blog röstade jag på. Jag skulle gärna se en blog med RSS-flöde i kombination!
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2006-2-18 kl 02:14


Skulle du rekommendera att man installerade en blog-programvara på ateism.se med flera skribenter eller att man helt enkelt kopplade t.ex en blog (eller flera) på Google till sidan?



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
JohnStalberg
Super-moderator
*******




Inlägg: 61
Registrerad: 2006-2-17
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-2-18 kl 02:33


Jag vet inte riktigt vad det innebär att koppla en Google-blog till sidan? En egen blog med ateist.se-skribenter ser jag framför mig. Det är väl en del pul men jag skulle uppskatta att kunna kika på en sådan blog och som jag nämnde kolla av den smidigt via RSS.

Jag får passa på att tacka för sidan som den är idag. Jag har ingen i min omgivning som orkar höra mitt ateist-tjat så ateist.se fyller ett behov för mig :-)
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2006-2-18 kl 02:50


Det finns väl en hel del färdiga blog-verktyg man kan installera och det är väl inte så svårt. Har en tanke på att kombinera detta forum med en blog så att de som skriver i forumet även kan blogga med samma login. Lite som Lunarstorm fast även icke-medlemmar kan läsa... :)



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
JohnStalberg
Super-moderator
*******




Inlägg: 61
Registrerad: 2006-2-17
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-2-18 kl 03:10


Låter som en fin idé. En blog är lite mer utåtriktad och ett forum mer grävlings-vänlig. Du verkar kunna tekniken så jag hejar på! :-)
Visa anvädares profil
Arwen
Nykomling
**




Inlägg: 23
Registrerad: 2006-1-17
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-2-22 kl 21:10


Är det bara jag som vill ha community? Fast det är klart, det krävs nog att fler blir aktiva här först.
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2006-3-1 kl 22:00


En community är nog en bra början - lite som Lunarstorm. Sedan kan man bygga ut med nya moduler som blog mm efteråt. Har man väl ett system för medlemskap kan man ju som administratör bestämma vilka som har rätt att blogga osv. (Ett kriterium för att få blogga på ateism.se bör ju vara att man är ateist).



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Arwen
Super-moderator
*******




Inlägg: 23
Registrerad: 2006-1-17
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-3-2 kl 21:57


Citat:
Ursprugligen inlagt av PositivAteist
En community är nog en bra början - lite som Lunarstorm. Sedan kan man bygga ut med nya moduler som blog mm efteråt. Har man väl ett system för medlemskap kan man ju som administratör bestämma vilka som har rätt att blogga osv. (Ett kriterium för att få blogga på ateism.se bör ju vara att man är ateist).


Det låter som en god idé. Själv är jag inte så förtjust i Lunarstorm, men du kanske bara syftade på själva modellen. I så fall borde även Helgon.net kunna vara en förebild.
Visa anvädares profil
JohnStalberg
Super-moderator
*******




Inlägg: 61
Registrerad: 2006-2-17
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-4-2 kl 06:33


Jag vet inte riktigt vad som definierar en community. Jag trodde att vi var en, om än liten så i alla fall en naggande god community. Lunarstorm är väldigt bred och full av funktioner med mera. I mitt andra intresse (har bara två --- skojar) datorer så bildar ett forum ofta kärnan i en community. Därifrån växer det med live-träffar, nyhetsbloggar med mera. Jag ser på dem senaste inläggarnas positioner, Linköping, Helsingborg och Stockholm att träffar blir svårt :) men det var inte heller det vi diskuterade så...

Jag tror att för mycket med för få inte tillför. Ett exempel är till exempel att det är väldigt mycket avdelningar på forumet. Det finns en logisk och bra grund till detta men det kan också vara kontraproduktivt (hittade ett avancerat ord där ;)) för att samla folk kring diskussion. Många avdelningar står tomma och kan vara störande när nya datorstressade medlemmar ska komma in det hela.
Visa anvädares profil
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2006-4-2 kl 12:35


Med community menade jag helt enkelt ett system där man loggar in och skriver lite om sig själv. Helgo.Net är kanske bättre som exempel, men eftersom Lunarstorm är störst så nämnde jag det. Det finns ju ett inloggningsystem knutet till forumet och med lite hacks kan man tilldela alla användare en gästbok och annat godis som leder till mer interaktion. Lunarstorms dagbok är ju som en blog, gästboken är en gästbok (hmmm... really?) osv. Istället för att ha separata bloggar mm tänkte jag att man kunde koppla ihop allt till ett gränssnitt.

Jag tycker forumet är lite krångligt när det gäller att hitta gamla inlägg. Man kan ju prenumerera på trådar men om man kunde göra ett community kunde man få se när man loggar in vilka inlägg man fått svar på osv, ungefär som det blinkar i Lunarstorm när man fått svar i "diskusen" och står hur många svar man har fått sedan sist.

Idag har ju forumet bara "dagens inlägg" men loggar man in 24 timmar försent missar man allt som har hänt sedan sist och att gå igenom alla underavdelningar tar tid. Om man klickar på statistik kan man se de senaste 5 inläggen men man vill kanske se fler. Det finns många förbättringar att göra i interaktiviteten. Förslag någon?



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
JohnStalberg
Super-moderator
*******




Inlägg: 61
Registrerad: 2006-2-17
Befinner sig: Stockholm
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-4-3 kl 01:13


Okej, I see. Jag var lite rädd för en massa funktioner som blinkar och håller på :). Inte för krångligt är mitt förslag i alla fall.
Visa anvädares profil
Ateismadmin
Super-administratör
*********




Inlägg: 39
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Sverige
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2006-10-31 kl 21:49


Jag har lagt upp en blog nu men den är fortfarande i betastadiet. Bland annat har jag inte lyckats få den svenskspråkig eller att hantera flera användare på ett tillfredsställande sätt. (Att Authors kan redigera Admins inlägg är inte tillfredsställande).

Och adressen är:
http://blog.ateism.se

[Ändrad 2006-10-31 av Ateismadmin]
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
veclock
Super-moderator
*******




Inlägg: 21
Registrerad: 2007-2-5
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2007-4-12 kl 20:14


Varför begränsa sig till ett alternativ - ju fler desto bättre. :)
Designen skulle behöva ändras, mer innehåll i "argument" på huvudsidan. :)



Allah vs. Gud
Visa anvädares profil
Dada
Super-moderator
*******




Inlägg: 11
Registrerad: 2012-1-15
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-3-19 kl 12:08


Citat: Ursprugligen inlagt av PositivAteist  
Vilken funktion skulle du vilja se på Ateism.com om du fick välja en av ovanstående?

Förklaring av alternativen:

Blog
Blogen skulle ha karaktären av en kolumn där utvalda ateister på frivillig basis skriver egna kolumner med reflektioner om aktuella händelser. Blogskribenterna kan skriva bloggar som är kommentarer till andra skribenters, eller egna tidigare, bloggar (korslänkar i bloggarna). Besökare kan kommentera blogen.

Community
Lite som en vuxen variant av Lunarstorm där vuxna ateister och ungdomar över 12 år kan umgås virtuellt. Åldersgränsen kan naturligtvis diskuteras, eller så kan man skilja vuxna från ungdomar genom sättet sidorna visas (men ge möjlighet till interaktion över åldrarna). Jag tänker mig en 12-årsgräns eftersom det är den gräns Humanisterna vill se för medlemskap i trossamfund. Enligt "principen om lika villkor" (något som ateister ofta kräver för troende och ateister) bör då åldersgränsen vara 12 år. En 18-årsgräns kan också vara lämplig som alternativ, speciellt om man vill ha en kontaktannons-funktion (vilket jag skulle vilja ha med).

Newsfeed (RSS)
Något som börjar bli allt vanligare. Det är lite som Metro var från början med korta notiser om sådana nyheter som berör ateister. En newsfeed kan antingen ha egna artiklar (på svenska), vilket kräver en hel del jobb, eller sammanställa nyheter från olika internationella källor, såsom IHEU.

Ny layout
Nuvarande layout är rätt fattig helt enkelt för att jag inte tagit mig tid att jobba på den. Jag tyckte det var viktigare med innehållet initialt. Jag tänker mig en layout med menyrad till vänster, undermenyer osv. Allt byggt på CSS och XHTML 1.0.

Fler sidor
Kommentarer överflödiga. Tycker du att det behövs mer innehåll innan siten får fler funktioner väljer du detta alternativ.

Bättre innehåll
Tycker du helt enkelt att befintliga sidor är för dåliga och behöver bli bättre väljer du detta alternativ - kvalitet före kvantitet.

Skriv gärna kommentarer i ditt svar. Du kan bara kryssa för ett alternativ, men kommentera gärna även de alternativ du inte väljer. Är det något alternativ jag har förbisett kryssar du i "annat" och skriver en förklaring till vad du hellre vill se än de alternativ du kan rösta på.
Visa anvädares profil
Dada
Super-moderator
*******




Inlägg: 11
Registrerad: 2012-1-15
Befinner sig: Linköping
Medlemmen är Offline

Humör: No Mood

[*] Inlagd 2012-3-19 kl 12:15


Det finns många bra förslag här som man kan använda.Vad det gäller att förbättra innehål , det är viktigt eftersom allt förändras med tiden, förändringar är nödvändiga eftersom livet är tiden, tiden förändras ständigt dvs. ständiga förändringar är viktiga för att ha ett bra liv.

Jag skulle vilja ha community pga. att det finns människor som inte vet hur man tror, människor som inte vet vad betyder religion, men att kunna tro är viktigt.
Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group