Ateistiskt Forum
Ej inloggad [Logga in ]
Gä längst ner

Utskriftsvänlig version  
Författare: Ämne: Jesu militarism
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

mad.gif Inlagd 2006-12-17 kl 00:42
Jesu militarism


Återigen har några kristna apologeter lyckats hesa upp mig. Den här gången geon att göra gällande att kristendomen skulle vara en pacifistisk religion. För att i någon mån återställa min själsliga balans, skulle jag vilja citera några kända Jesusord ur Matteus 10:
Citat:
"Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen.

Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd.

Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender.

Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det."
Matt 10:32-39

Den hårda och oförsonliga tonen Jesus här anlägger är omisskännlig. Ingen tvekan kan råda. Jesus har kommit för att så split bland människorna. Alla de som avvisar Jesus blir själva avvisade av honom å det bestämdaste -- ingen pardon eller nåd erbjuds. Erkänner man inte Jesus är man rökt. Då har man visat ut sig själv.

De citerade orden är raka motsatsen till pacifism. I stället andas de intolerans, fientlighet, stamtänkande och söndring. Sannerligen, kristendomen är ingen pacifistisk religion.

Det finns ett annat ord av Jesus, som än mer obestridligt ådagalägger hans oförsonliga och krigiska ådra. Efter att i Lukasevangeliets nittonde kapitel ha avslutat liknelsen om de tio punden, säger Jesus plötsligt:
Citat:
"Jag säger er: var och en som har, han skall få, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. Men mina fiender, de som inte ville låta sig styras av mig, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn."
Luk 19:26-27

Kristna apologeter har försökt skyla över denna avslöjande, blamerande fadäs genom att dels sticka in en vers, Luk 19:25, som inte finns i de äldsta manuskripten (en s.k. interpolation), dels felaktigt föra samman det citerade Jesusordet med den föregående liknelsen, trots att det är uppenbart att denna slutar i och med Luk 19:24. I Luk 19:26, som ursprungligen vidtog, levererar sedan Jesus liknelsens sensmoral: "var och en som har, han skall få, men den som inte har, från honom skall tas också det han har".



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2006-12-18 kl 20:07
Lukas version


De tre evangelieförfattarna utom Johannes har mycket stoff gemensamt (varför de sammanfattande brukar omnämnas som synoptikerna). Lukas har en litet mera kondenserad version av den Jesu predikan om splittring och ofred bland människorna som jag tidigare citerade från Markus:
Citat:
"Jag har kommit för att tända en eld på jorden. Om den ändå redan brann!... Tror ni jag är här för att skapa fred på jorden? Nej, säger jag, men splittring!

Ty där fem bor i ett hus skall de i fortsättningen leva splittrade, tre mot två och två mot tre, far mot son och son mot far, mor mot dotter och dotter mot mor, svärmor mot sonhustru och sonhustru mot svärmor.?
Luk 12:49-53

Att påstå att man har kommit för att bränna upp jorden tyder på en ganska militaristisk inställning, även om man tolkar det mer symboliskt. Å andra sidan finns ju den vanliga tolkningen att eld = krig...



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2006-12-21 kl 00:32


Det var ett intressant citat det där "Men mina fiender, de som inte ville låta sig styras av mig, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn." Är det även i Lukas som Jesus säger till lärjungarna att köpa svärd och beväpna sig strax innan han grips under påsken?



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-5 kl 15:33


Fler citat om Jesu militanta hållning har jag samlat här:
http://kristendomskritik.blogspot.com/

Den mest pinsamma händelsen är nog när Jesus driver ut månglarna ur templet genom att piska dem.

Jesus pacifist? Jaharu, frestas man att säga.

[Ändrad 2007-01-05 av Grottis]



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
PositivAteist
Super-moderator
*******




Inlägg: 799
Registrerad: 2005-4-12
Befinner sig: Uppsala
Medlemmen är Offline

Humör: Positiv

[*] Inlagd 2007-1-5 kl 16:04


Intressant blog!



/PositivAteist
Legitimerad ateist ;-)
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Grottis
Super-moderator
*******


Avatar


Inlägg: 346
Registrerad: 2006-11-14
Befinner sig: Urberget
Medlemmen är Offline

Humör: aningen glatt

[*] Inlagd 2007-1-5 kl 16:14


Tackar. Det kommer mera. Min uppgörelse med kristendomen är ett projekt, som kommer att bli långvarigt.



Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Hjalle
Ny medlem
*




Inlägg: 3
Registrerad: 2008-10-7
Befinner sig: Södertälje
Medlemmen är Offline

Humör: Njaa

[*] Inlagd 2008-10-7 kl 00:51


Om man ser orden i sitt sammanhang så talade han antagligen till lärjungarna och om kravet på "deras" lojalitet mot honom och det motstånd de kommer att möta.

Jag ser ingen militarism här, bara en förbannad sektledare.

[Ändrad 2008-10-07 av Hjalle]

[Ändrad 2008-10-07 av Hjalle]
Visa anvädares profil
Thermal
Ganska aktiv
***




Inlägg: 114
Registrerad: 2007-4-4
Befinner sig: Marseille
Medlemmen är Offline

Humör: Deltagande

[*] Inlagd 2008-10-7 kl 19:57


Citat:
Ursprugligen inlagt av Grottis
Fler citat om Jesu militanta hållning har jag samlat här:
http://kristendomskritik.blogspot.com/

Den mest pinsamma händelsen är nog när Jesus driver ut månglarna ur templet genom att piska dem.

Jesus pacifist? Jaharu, frestas man att säga.

[Ändrad 2007-01-05 av Grottis]


Grottis

Jag har läst din blog och den är bra. Min kristendom/religionskritik kommer dock från lite annorlunda erfarenheter. Jag kan knappast ett enda bibelsitat och som liten blev jag mobbad i söndagsskolan, (av lärarna), på grund av denna min okunskap. Som tonåring blev jag i skolan konfronterad med korstågen, religionskrigen och inkvisitionen.

I min skalle klarnade så småningom en slutstas. Ger man de här gubbarna, (gummorna fanns inte på min tid), en möjlighet att utöva makt så är sannolikheten stor att de skapar ett helvete på jorden. I en mer mogen version så gäller detta alla auktoritära rörelser oavsett om de är religösa eller inte.

Teori och praktik, bägge behövs!
Visa anvädares profil Gä till användarens hemsida
Hjalle
Ny medlem
*




Inlägg: 3
Registrerad: 2008-10-7
Befinner sig: Södertälje
Medlemmen är Offline

Humör: Njaa

[*] Inlagd 2008-10-10 kl 13:12


Citat:
Ursprugligen inlagt av Grottis
Tackar. Det kommer mera. Min uppgörelse med kristendomen är ett projekt, som kommer att bli långvarigt.

På din blogg, Nietzsche citaten är de från Antikrist?

Det konstiga med Nietzsches bok är att han gör Jesus till en Disney Jesus.som alla andra.gör Med den skillnaden att det är en Jesus utan Gud och att han är en vanlig människa.

[Ändrad 2008-10-10 av Hjalle]
Visa anvädares profil

  Upp till toppen

Powered by XMB 1.9.12
'XMB Forum Software' © 2001-2023 The XMB Group